سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت گردشگری پلدختر فدای کم توجهی مسئولان/مهمترین غار تاریخی دنی

یکی از گردشگران و علاقه مندان به طبیعت در یادداشتی نسبت به عدم استفاده از ظرفیت مناسب گردشگری شهرستان پلدختر ومسائل ومشکلات حوزه جذب توریسم به پلدختر دردنامه ای نوشته است.

صنعت گردشگری پلدختر فدای کم توجهی مسئولان/مهمترین غار تاریخی دنیا در پلدختر راه دسترسی ندارد

به گزارش سفیر افلاک به نقل از بیان روز، وقتی به شهری از شهرهای کشور سفر می کنید و می بینید که جوانان شهر مشغول ارائه ی خدمات مختلف به گردشگران داخلی و خارجی که برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی به آنجا رفت و آمد می کنند، کسب وکاری به راه انداخته اند و خبری از بیکاری ،به تبع آن مشکلات بعدی آن نیست.

 

این شیوه اشتغالزایی در مقایسه با شهرهای توریستی و گردش پذیر ما چقدر محروم هستیم ،علت این عقب افتادگی چیزی جز بی تدبیری و سیاسی کاری های بیهوده مسئولان نیست.به عنوان مثال , در خصوص مکان های گردشگری شهرستان همچون غارکلماکره ، غار کوگان، تالاب های 12گانه، پل های تاریخی دختر و گاومیشان شهرستان و...ما متاسفانه تا کنون نتوانستیم از این ظرفیت های گردشگری استفاده کنیم.

 

چرا با وجود اشیای عتیقه ی غار کلماکره که جزو میراث مادی و معنوی متعلق به این شهرستان،  هیچ اقدامی در خصوص احداث موزه آن صورت نگرفته است؟ در حالی که میدانیم غنا و شهرت موزه ی فلک الافلاک خرم آباد به صرف وجود اشیای عتیقه ی کلماکره است.

 

غار کلماکره

غار کلماکره

 شهرستان پلدختر محل کشف گنج های ناشناخته است ،به نظر می رسد این غار و گنج های آن در یکی از شهرستان های استان های همجوار از قبیل اصفهان باشد، با انجام تبلیغات گسترده این اثر تاریخی شاهد حضور  گردشگران خارجی از سرتاسر دنیا قرار می گرفت و حتی صف برای بازدید غار کلماکره تشکیل می شد.

 

متاسفانه این اثر تاریخی و مهم که از آثار مطرح دنیا به شمار می رود ، هنوز از داشتن یک جاده دسترسی مناسب برای جذب گردشگر و توریست به غار محروم وهیچ امکانات رفاهی وتفریحی ندارد.

درخصوص غار زیبا و منحصر به فرد کوگان هم آنقدر جفا شده که بسیاری از مردم شهر خودمان هم از وجود اینچنین جاذبه ی تاریخی  بی اطلاع هستند.به عنوان مثال  برخی از پلدختری ها که بواسطه شغل حدود 20یا 30سال از منطقه مهاجرت کرده اند هنوز از این آثار تاریخی که متعلق به محل تولد خود هستند اطلاعاتی نداریم.

 

یک گردشگری که بخواهد به منطقه کوگان برای دیدن این غار که دست ساخته بشر بروند با مسائل ومشکلاتی از قبیل اولا هیچ گونه تبلیغ و راهنمایی برای معرفی این اثر صورت نگرفته ، نبش خروجی راه دسترسی به آن با یک تابلو کوچک رنگ رفته و زنگ زده مواجه می شوید که این زیبنده این منطقه گردشگری نیست .

 

غار کوگان

غار کوگان

در حالی که برای راهنمایی مسافران و گردشگران عبوری آن هم در آزادراه  خرم زال که سرعت خودروهای عبوری بالاست ، نیاز به تابلوهای راهنمایی بیشتری در ابعاد بزرگ و در فواصل مختلف است تا شخص پس از آگاهی از وجود چنین مکانی فرصت کافی برای تصمیم گیری و اصلاح مسیر داشته باشد.

 

اما متاسفانه در این مورد اخیر هیچ کدام از موارد فوق لحاذ نشده در ادامه یک به اصطلاح گیت بلیط فروشی به وسیله یک رشته طناب درورودی روستا وجود داشت که دونفر با لباس عادی و بدون آرم و علائم مشخص اقدام به اخذ ورودیه می کردند ، که اولا محل آن می بایستی بعد از روستا و در نزدیکی غار باشد ثانیا با لباس مصوب و ارائه ی قبض ورودیه به همراه بروشور راهنمای بازدید در محل غار باشد.

 

 پایین صخره ها چند چشمه و سرویس بهداشتی وجود دارد که علیرغم وجود رودخانه ای پر آب در کنار آن ، نه آب داشت نه شیرآلات که جای تاسف دارد.

 

به درب غار که رسیدیم با پله هایی روبرو شدیم که متاسفانه بقدری نامناسب طراحی و اجرا شده بود کهامکان بالا رفتن از پله ها میسر نشد  و متاسفانه خانواده ها به دلیل ترس از سقوط نمی توانند وارد غار شوند و بدون اینکه از غار بازدیدی داشته، راه برگشت را در پیش گیرند.

 

در خصوص تالاب های طبیعی شهرستان هم به همین صورت نعمت خداوندی که با تصمیمات و تدابیر غلط مسئولین پیشین شهرستان هر سال خشک و خشک تر می شود.

 

تالاب های پلدختر

 

 جاده دسترسی این جاذبه زیبای طبیعی چندین سال که به صورت زننده ای چشمان هر بیننده ای را می آزارد.

 

مگر 100 متر آسفالت چقدر هزینه میبرد؟ چرا اطلاع رسانی مناسب در کنار جاده پلدختر به اندیمشک و خرم آباد صورت نگرفته که وجود این جاذبه ی بسیار زیبا و بی نظیر را به مسافرین عبوری اطلاع دهد.

 

 این موارد و موارد بسیار دیگری که دیدم ممکن است از حوصله شما خارج باشد گوشه ای است از مشکلات بسیار زیاد شهرستان که متاسفاته با مدیریت غلط و نابجا هر سال بیشتر و بیشتر میشود .

 

این در حالی که همه میدانیم بسیاری از جاذبه های دیدنی شهرهای مشهور کشور  از لحاظ غنای تاریخی و طبیعی پائین تر از موارد ذکر شده هستند ولی آنها در طول جاده ها از 50 کیلومتر مانده به محل تابلو میزنند 50کیلومتر مانده به. . . .  30کیلومتر مانده به . . . .  و در آخر هم ابتدای جاده ی دسترسی را آنچنان زیبا و چشم نواز  طراحی می کنند که بی اختیار هر مسافری را ترغیب به بازدید از آن می کند.

 

امروز نباید محدودیتها محدودتان نکند تا بتوانید پیگیری کنید شاید تلنگری باشد برای مسئولین (مسئول) شهرستان و حرکتی مثبت هرچند کوچک انجام دهند. 

 منبع خبر : سفیر افلاک 


» نظر