سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرحوم سبزواری درباره بروجرد چه گفت/شاعری که حرف نمی زد، به جایش

یکی از شاعران بروجردی از خصوصیات و فرهنگ شهر بروجرد مطالبی را برای زنده‎یاد سبزواری عنوان می‎کند و موجب عکس‎العمل وی می‎شود.

مرحوم سبزواری درباره بروجرد چه گفت/شاعری که حرف نمی زد، به جایش شعر می گفت

 به گزارش سفیر افلاک، "سیدعلی‎اشرف شریعتمداری"؛ شاعر خوش ذوق لرستانی در رابطه با زنده‎یاد حمید سبزواری در گفت‎وگو با خبرنگار منار می‎گوید: وی انسان آزاده‎ای بود که برخی خاطراتم با ایشان به سال‎های 66-67 در جبهه برمی‎گردد.

شریعتمداری به مراسم بزرگداشت زنده‎یاد سبزواری در بروجرد اشاره می‎کند و ادامه می‎دهد: درسال 87 در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بزرگداشتی در بروجرد به بهانه برگزاری کنگره سراسری شعر سیمرغ برای استاد حمید سبزواری برگزار شد و همچنین از جایگاه و شخصیت وی فیلمی تدوین و پخش شد.

الحق این نامگذاری –سبزوار برای بروجرد- بی‎ارتباط نبوده است

این شاعر بروجردی در ادامه خاطره‎ای از زنده‎یاد سبزواری نقل می‎کند: در کنگره شهید "مهدی باکری" در ارومیه در محضر ایشان روی پل دریاچه ارومیه قدم می‎زدیم که عرض کردم شما اهل سبزوار هستید. آیا می‎دانید که یکی از نام‎های بروجرد نیز سبزوار است؟ ایشان بسیار تعجب کرد و زمانی‎که از خصوصیات فرهنگی و اجتماعی بروجرد و سبزوار مطرح کردم ایشان گفتند: "الحق این نامگذاری بی‎ارتباط نبوده است."

دوبیتی زیر را شریعتمداری در سوگ سبزواری سروده است:

مائیم و قرار بی‎قراری     درسوگ حمید سبزواری

پیری که جوانی‎اش چو پیری     بگذشت به رسم سربه‎داری

شریعتمداری در رابطه با ویژگی‎های زنده‎یاد سبزواری می‎گوید: در هر محفلی آزادانه کلامش را بیان می‎کرد. دیگر ویژگی وی تعهدش به انقلاب بود. قوی‎ترین تعهد را به انقلاب، مقام معظم رهبری و شعر انقلاب داشت حتی رهبر معظم انقلاب روی یکی از مجلدهای ایشان دیباچه‎ای را مرقوم کرده‎اند.

وی در پایان می‎گوید: بوی آزادگی و تعهد به انقلاب در تک تک ابیات زنده‎یاد سبزواری قابل ملاحظه است.

حجت‎الاسلام و المسلمین "محمدمهدی روشن"؛ از مبارزین دوران پیروزی انقلاب اسلامی، زنده‎یاد سبزواری را فردی معرفی می‎کند که در بحران زندگی‎اش دنبال تدارک برای مادیات نبود.

وی به خبرنگار منار می‎گوید: با طبع بلندی که داشت اشعاری در وصف موقعیت‎های دینی بیان می‎کرد. این روحانی مبارز ادامه می‎دهد: وی را از شغلش کنار گذاشتند و به جای دیگر منتقل کردند اما دست از هدف اصلی‎اش یعنی ولایت، رهبری و حضرت امام(ره) بر نداشت.

حجت‎الاسلام والمسلمین روشن، زنده‎یاد سبزواری را یک انسان فوق‎العاده‎ توصیف می‎کند و می‎گوید: ایشان از پیش، لحظه ورود امام خمینی(ره) به ایران را می‎سراید و در اختیار خوانندگان جوان قرار می‎دهد تا بتوانند از استقبال امام(ره) سرود با ارزشی را در محضر ایشان بخوانند.

وی این شاعر از دست‎رفته را انسانی خودساخته، مومن و ثابت‎قدم چون کوه برمی‎شمرد و ادامه می‎دهد: در کشاکش گرفتاری‎های طاغوت از هدف خود دست برنداشت. به انقلاب نوپایی رسید که قدم اول امام(ره) در مهرآباد را سرود ولی از کوه بالاتر و باعظمت‌تر بود. این انسان قابل تقدیر است زیرا تا لحظه آخر پایدار بود. ایشان برای امام(ره)، مقام معظم رهبری و افرادی که یدی داشته‎اند شناخته‎شده هستند تا جایی‎که رهبر معظم انقلاب دوستانه به دیدار ایشان می‎رفتند.

حجت‎الاسلام والمسلمین روشن به سوگواری مردم برای شاعر انقلاب اشاره می‏کند و می‎گوید: مردم امروز قدر و جایگاه این شاعر را نشان می‎دهند. این تسلیت‎ها بی‌حساب و کتاب نیست.

وی در پایان می‎گوید: ما دلمان برای چنین افرادی از درون می‌سوزد زیرا می‌بینیم چه فرد با ارزشی را از دست داده‎ایم.

وقایع‎نگاری انقلاب توسط شاعر انقلاب

"محمدرضا روزبه"؛ شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، زنده‎یاد سبزواری را از شاعران کلاسیک و کهن‎گرای امروز برمی‎شمرد و به خبرنگار منار می‌گوید: سبک و بیان این شاعر بزرگ خراسانی بود که آنرا در خدمت مفاهیمِ ایدئولوژیک، انقلابی، سیاسی و اجتماعی چند دهه اخیر به کار بستند.

این منتقد ادبی می‎گوید: مهم‎ترین خصلت‎های شعر ایشان، پیروی از شاعران سبک خراسانی به‎خصوص ناصرخسرو و آمیختن به نقش‎مایه‎هایی از عراقی و گاها هندی بود و در عین حال ایشان را می‎توان وقایع نگار انقلاب بدانیم. چراکه قدم به قدم به ثبت هنری وقایع انقلاب و جنگ پرداختند در عین حال حمایت ارزشی از دوران فاع مقدس و انقلاب اسلامی از مهمترین مولفه‎های ایشان به شمار می‏رود.

وی در پایان می‏گوید: در برخی مناسبت‎ها، شب‎شعرها و همایش‎های ادبی که زنده‎یاد سبزواری به استان لرستان دعوت شده بودند در محضر ایشان بودیم.

محمدتقی عزیزیان از شاعران لرستانی نیز می‎گوید: زنده‎یاد سبزواری کمتر سخن می‎گفت و حرف خود را با زبان شعر بیان می‎کرد.

فاطمه سپهوند

منبع خبر: سفیر افلاک


» نظر