سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جدال منابع طبیعی بروجرد و کشاورزان بر سر زمین های کشاورزی

چند وقتی است که قرار است بخشی از زمین های کشاورزی روستای کرکیخان بروجرد به منابع طبیعی بازگردانده شود و این در حالیست که کشاورزان این روستا حدود 50 سال است بر روی این زمین ها کشاورزی می کنند و سند هم دارند اما این جدال میان کشاورزان و منابع طبیعی وجود دارد و سبب مشکلاتی برای کشاورزان شده است.

جدال منابع طبیعی بروجرد و کشاورزان بر سر زمین های کشاورزی

به گزارش سفیر افلاک و به نقل از  بازتاب بروجرد مدتی است جدال بر سر زمین های کشاورزی روستای کرکیخان بروجرد وجود دارد به طوری که کشاورزانی که سالهای سال بر روی این زمین ها کار و تلاش کرده اند حالا باید دو دستی این زمین ها را به منابع طبیعی واگذار کنند.

 

کشاورزان این روستا بی اطلاع از همه چیز این زمین ها را با کار و تلاش روز به روز رونق بخشیده و حالا پس از گذشت سالها منابع طبیعی بروجرد اظهار دارد که این اراضی مربوط به منابع طبیعی است. 

 

"گودرزی" یکی از اهالی روستای کرکیخان در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: سال 1432زمین های کشاورزی این روستا سند دار شده اند اما در سال 74 منابع طبیعی حدود 100 هکتار از آنها را تصرف کرد و سند آن را تهیه اما به دلیل اینکه زمین کم بوده حالا قرار است حدود 300 هکتار دیگر از زمین های کشاورزی این روستا را تصرف نماید. 

 

وی اضافه کرد: کشاورزانی که حدود 50 سال است بر روی این زمین ها کشت کرده اند حالا به دلایلی باید دست از کار کشاورزی بکشند.

 به گفته وی کار اصلی مردم روستا کشاورزی است و وقتی که زمین های کشاورزی از برخی مردم گرفته شود و کشاورزان نتوانند کشاورزی کنند مشکلات بسیار زیادی رخ می دهد. 

 

گودرزی اظهار داشت: در این راستا به کشاورزان اخطارهای مکرر داده می شود که باید زمین به منابع طبیعی واگذار گردد و در غیر اینصورت به دادگاه ارجاع داده می شوند چه بسا تا کنون چندین نفر به به دادگاه مراجعه کرده اند. 

 

به گفته وی در برخی از موارد هم از کشاورزان جریمه هایی دریافت شده و تا کنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است. وی بیان کرد: البته زمین هایی که تا کنون گرفته شده در بین انها ویلاها و شیلات ماهی هم احداث شده که نیاز است مسئولین به این موارد رسیدگی کنند. 

 

در ادامه " داریوش عباسی" رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت: زمین های منابع طبیعی در منطقه "چماق در" از اراضی منابع طبیعی است که این زمین ها دارای سند بوده و مربوط به منابع طبیعی است که این کشاورزان سالها در این زمین ها اقدام به کشت کرده اند.

 وی اضافه کرد: با توجه به این که این کشاورزان هم سند دارند اما سند آنها مشارکتی بوده اما سند اداره منابع طبیعی جدیدتر و مهمتر است و براساس نقشه های مهندسی تهیه شده و همچنین سندهای اداره منابع طبیعی دارای حد و حدود کاملا مشخص است.

 

 به گفته وی قرار است که زمین های منابع طبیعی ساماندهی شوند و در همه روستاها این برنامه در حال اجراست و این پرونده به دادگاه ارسال شده و منتظر رای دادگاه هستیم. عباسی به احداث ویلا در زمین های تصرف شده اشاره کرد و گفت: مجوز احداث ویلا توسط امور اراضی انجام می شود و مربوط به اداره منابع طبیعی نیست.

 

 وی بیان کرد: البته کشاورزان می توانند بعد از برگرداندن زمین به اداره منابع طبیعی ، مستاجر منابع طبیعی باشند به این صورت که زمین از منابع طبیعی در اختیار کشاورزان قرار داده می شود و طبق نظر این اداره کاشت مورد نظر انجام و همه مراحل تحت نظر منابع طبیعی می باشد.

 

 رئیس اداره منابع طبیعی بروجرد تصریح کرد: منابع طبیعی به زمین های آبی و باغات کاری ندارد اما دیگر زمین ها که گونه های مختلف در آنها کشت می شود و یا موقعیت خاصی دارند ، زمین های ملی اعلام شده و باید به این اداره بازگردانده شود. 

 

به گزارش بازتاب بروجرد نیاز است که رسیدگی به این موضوع شفاف تر انجام شود تا طبق قانون این موضوع به سرانجام برسد و رسیدگی به این گونه پرونده ها می طلبد که در کمترین زمان انجام شود.

منبع خبر: سفیر افلاک


» نظر