سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جشنواره برداشت زردآلو برگزار میشود/ بازارچه محصولات کشاورزی راها

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان گفت: عصر روز چهارشنبه هفته جاری جشنواره برداشت زردآلو در منطقه مروک برگزار می‌شود.

جشنواره برداشت زردآلو برگزار می‌شود/ بازارچه محصولات کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش سفیر افلاک به نقل از خبرافلاک، عبدالرضا بازدار؛ مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان شامگاه یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با حضور معاونان، مدیران ستادی و مدیران کل ادارات تابعه جهاد کشاورزی لرستان در سالن همایش آن سازمان برگزار شد با تشریح برنامه‌های اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی لرستان در سال 95 گفت: استان لرستان با دو میلیون و 800 هزار و هکتار، یک و هفت‌دهم درصد مساحت کل کشور را داراست که 780 هزار هکتار از این اراضی مورد بهره‌برداری قرارگرفته است که معادل چهار و سه‌دهم درصد کل اراضی کشور است و در کشور 18 میلیون هکتار در حال بهره‌برداری است.

 وی بابیان این که از این میزان که هشت میلیون و 700 هزار هکتار آن دیم و مابقی دیم است، افزود: اراضی آبی تقریباً 23 درصد کل مساحت استان را شامل می‌شود که در کشور این رقم حدود 45 درصد است.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان گفت: یکی از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سطح استان اصلاح همین اعداد است چراکه قابلیت خوبی به لحاظ بارندگی وجود دارد و بیش از 30 رودخانه دائمی در استان وجود دارد.

بازدار با اشاره به این که توسعه ظرفیت آبی استان از برنامه‌های پیش روی این سازمان است، گفت: در بلند مدت بیش از 500 میلی متربارندگی در سطح استان داریم بنابراین می‌توانیم حتی در فصل بدون بارش هم با رعایت نکات فنی بهره‌برداری از تولید و مدیریت مزرعه استفاده کافی و بهینه از منابع آبی داشته باشیم.

مدیرکل جهادکشاورزی لرستان

وی اظهار داشت: سطح زیر کشت کشاورزی در سال گذشته 586 هزار هکتار معادل پنج و یک‌دهم درصد کل محصولات کشور و در محصولات باغی 52 هزار هکتار معادل یک و هفت‌دهم درصد کل سطح زیر کشت محصولات باغی کشور بوده است.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: تمام نقاط استان ظرفیت تولید محصولات باغبانی رادارند برای مثال در تولید گیاهان دارویی و تولید پسته خیلی می‌توان کارکرد که اقدامات خوبی صورت گرفته است و بخشی از این قابلیت‌ها به فعلیت رسیده است.

جشنواره برداشت زردآلو برگزار می‌شود

بازدار از برگزاری جشنواره زردآلو خبر داد و گفت: عصر روز چهارشنبه هفته جاری جشنواره برداشت زردآلو از منطقه مروک برگزار می‌شود که امیدواریم با برگزاری این جشنواره استان را به کشور معرفی کنیم چراکه زردآلود استان برند است و یکی از بهترین زردآلوهایی که در کشور تولید می‌شود.

وی بابیان این که یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی اراضی جنگل است، عنوان کرد: یک‌میلیون و 217 هزار هکتار جنگل داریم در کشور به ازای هر نفر دو هزار متر مکعب و در استان لرستان به ازای هر نفر هفت هزار و 500 متر مکعب سرانه جنگل وجود دارد یعنی معادل چهار برابر سرانه کشور که باید این پتانسیل حفظ و توسعه داده شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به بیش از 883 هزار هکتار مراتع استان، گفت: تولیدات زراعی استان در سال 894 بالغ‌بر دو میلیون و 710 هزار تن محصول دامی، زراعی و باغی بوده است که 80 درصد محصولات زراعی 9 درصد محصولات باغی و 11 درصد محصولات دامی استان بوده است.

تولید 59 هزار تن گوشت مرغ در سال 94

بازدار بابیان این که استان لرستان ظرفیت خوبی در تولید محصولات دامی دارد، اظهارداشت:624 واحد مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی در هر دوره بالغ‌بر 12 و نیم میلیون قطعه و تولید 59 هزار تن گوشت مرغ که تقریباً دو برابر ظرفیت استان است در استان وجود دارد و 25 هزار و 800 تن گوشت قرمز سال 94 در استان تولیدشده است.

وی افزود: یکی از اقدامات ارتقا درآمد از همین واحدهای تولید، مکانیزه کردن واحدهای تولیدی، کاهش هزینه‌های تولیدی و رقابت در حوزه صادرات است که در حال انجام است و در سال اقتصادمقاومتی اقدام و عمل به دنبال تکمیل زنجیره تولید همین زیر بخش هستیم خوشبختانه سرمایه‌گذار داخلی باهدف ایجاد یک زنجیره بزرگ، مناسب و بروز دنیا که از تکنولوژی کشور هلند استفاده می‌کند در استان ورود پیداکرده است.

39 هزارهکتاراراضی آبی مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان، استفاده از منابع آبی با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری را از دیگر اهداف این سازمان دانست وتصریح کرد:185 هزار هکتار اراضی آبی داریم که 39 هزار هکتار معادل 20 درصد آن به سیستم‌های نوین آبیاری تحت‌فشار مجهز شده است و یکی از برنامه‌های سال جدید نیز همین است که دولت 85 درصد سرمایه‌گذاری کند و 15 درصد هم مردم که سال گذشته بالغ‌بر پنج هزار و 500 تا شش هزار هکتار اراضی آبی را توانستیم به سیستم آبیاری نوین مجهز کنیم.

بازدار گفت: میزان تولید شیرخام بالغ‌بر 209 هزار تن در سال 94 بوده است که در طی برنامه‌های سال آتی درصدد افزایش تولید شیراستان هستیم.

عبدالرضا بازدار

509 مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که 11 درصد آب جاری کشور در این استان است،509 مزرعه پرورش ماهی و آبزیان در استان وجود دارد که بالغ‌بر در 21 هزار تن تکثیر و تولیدات پرورش آبزیان در استان انجام می‌شود.

بازدار ادامه داد: یکی از زیر بخش‌هایی که باید به آن توجه ویژه شود همین زیر بخش آبزیان است که خوشبختانه این ظرفیت در استان وجود دارد که بتوانیم در سال 95 مجتمع‌های تولید آبزیان را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان گفت: در همان آغازین روزهای سال 95 از بدو پیام مقام معظم رهبری مبنی بر سال اقتصادمقاومتی اقدام و عمل به دستور استاندار ستاد اقتصاد مقاومتی در استان تشکیل شد ولرستان تنها استانی که در همه بخش‌ها روی این قضیه وقت زیادی گذاشته است و به همین دلیل به عنوان استان پایلوت انتخاب‌شده است.

 بازدار، تشکیل ستاد اجرایی اقتصاد مقاومتی، صدور حکم عضویت برای اعضا، تجهیز و تشکیل دبیرخانه، تعیین، انتخاب و صدور احکام مربوطه برای مجریان هر پروژه، تهیه بسته اجرایی و برنامه عملیاتی پروژه، اقدام در چارچوب سامانه نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصادمقاومتی (نیپا)، شناسایی ظرفیت‌ها، امکانات، طرح و پروژه‌های قابل اجرا و همچنین طرح‌های راکد، غیرفعال و نیمه کاره را از جمله اقدامات انجام‌شده اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی گفت: در هشت محصول استراتژیک گندم، دانه روغنی (کلزا)، شکر (چغندر قند)، حبوبات، ذرت، شیر خام، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و آبزیان برنامه داریم که تولید را توسعه دهیم.

بازدار، تجهیز و نوسازی اراضی، احداث شبکه‌های اصلی و فرعی، توسعه آبزی‌پروری و پرورش ماهی در قفس، افزایش تولید در محیط‌های گلخانه‌ای افزایش فرآورده و کاهش ضایعات در تولید محصول، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی، تأمین داخلی نهال موردنیاز شامل بذور و نهال اصلاح‌شده، توسعه ماشین آلات و ادوات کشاورزی، ذخیره‌سازی محصولات راهبردی از جمله گندم برنج با محوریت بخش محصول اجرایی، عملیات آبخیزداری و حفاظت خاک و کمک به مهار کانون گردوغبار از دیگر برنامه‌های پیش رو عنوان کرد.

وی تصریح کرد: تولید 448 هزار تن گندم در سال 95-96 و 481 هزار تن در سال 96-97 و تولید پنج هزار و 600 تن کلزا و هشت هزار و 800 تن در سال 96-97 را میزان حجم تعهدات است.

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان اظهار داشت: مهم‌ترین برنامه در حوزه تولیدات دامی بهبود مدیرت این حوزه هست که فعال‌سازی مجتمع کشت و صنعت سه هزار رأسی لرستان از دیگر برنامه‌هاست.

بازدار بیان کرد: استان ظرفیت خوبی در تولید زعفران دارد که هم به لحاظ سلامت غذایی و هم به لحاظ اقتصادی بازار خوبی در داخل و خارج کشور دارد.

وی با اشاره به این که یکی از اولویت‌های برنامه‌ای اقتصاد مقاومتی در استان توسعه گلخانه است، گفت: بالغ‌بر 150 سایت شناسایی‌شده که 120 هزار در پل‌دختر،110 هکتار در کوهدشت و 38 هکتار در پیرانشهر شناسایی‌شده است.

بازارچه محصولات کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد

مدیرکل جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: بازارچه محصولات کشاورزی راه‌اندازی خواهد شد یکی از فعال‌ترین صندوق‌ها در بخش کشاورزی است که در نظر داریم از ظرفیت خود محصولات کشاورزی استفاده شود.

بازدار، تجهیز مراکز خدماتی کشاورزی، تجهیز و نوسازی ناوگان ماشین آلات کشاورزی در بخش زراعت باغبانی و تکمیل و راه‌اندازی شش ایستگاه پمپاژ برای آبیاری اراضی دیم را از دیگر برنامه‌های پیش رو عنوان کرد.

وی بابیان این که اساسی‌ترین کارها بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی است، گفت:128 طرح نیمه تمام، راکد و غیرفعال شناسایی‌شده که برای تکمیل و فعال‌سازی آن‌ها نیاز به 53 میلیارد و 920 میلیون تومان اعتبار است.

منبع خبر : سفیر افلاک


» نظر