سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کلاس های ناتمام سهم دانشجویان از یک ترم تحصیلی

مقوله آموزش یکی از مسائل مهم در دانشگاه به شمار می رود اما به نظر می رسد که این موضوع بخوبی مورد توجه قرار نگرفته است و این امر مشکلاتی را برای دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن ایجاد می کند.

کلاس های ناتمام سهم دانشجویان از یک ترم تحصیلی

به گزارش سفیر افلاک، به نقل از  خبر آزاد، مقوله آموزش یکی از مسائل مهم در دانشگاه به شمار می رود اما به نظر می رسد که این موضوع بخوبی مورد توجه قرار نگرفته است و این امر مشکلاتی را برای دانشجویان پس از فارغ التحصیل شدن ایجاد می کند.

 

عدم اختصاص ساعات استاندارد دروس در دانشگاه ها موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است.

 

احمدی از دانشجویان دانشگاه پیام نور در گفت و گو با خبر آزاد،گفت: کلاس ها هیچ وقت در مدت زمانی که باید برگزار شوند، برگزار نمی شوند و دارای تاخیر و کمتر از زمان استاندارد خود برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه در بعضی موارد، کلاس های نیمه دوم سال تحصیلی پس از ایام نوروز تشکیل می شود، افزود: با توجه به اینکه پس از ایام نوروز، دانشگاه مدت زمان زیادی برای برگزاری کلاس ها ندارد، دانشجو تمام سرفصل های مربوط به آن درس را یاد نمی گیرد.

برگزاری کلاس ها در دانشگاه |خبر آزاد

این دانشجوی دانشگاه پیام نور اظهار کرد: البته در کنار این مشکل، دروس آزمایشگاهی نیز با کیفیت بسیار پایین برگزار می شوند.

 

سلیمانی از دانشجویان دانشگاه آزاد در این خصوص گفت: در کلاس های دروس 3 واحدی، حداقل 45 دقیقه از وقت کلاس به دلایل مختلف هدر می رود و این مسئله باعث می شود که مطالبی که باید در یک جلسه عنوان شود به طور کامل بیان نشوند و به دنبال آن در طول یک ترم تحصیلی تمام سرفصل های مربوط به آدرس مطرح نمی شوند. 

 

وی بیان کرد: بعضی از کلاس ها به این دلایل در طول ترم  به پایان نمی رسد و به علت باقی ماندن بخشی از سر فصل مربوط به آن درس به ناچار به صورت کلاس فوق العاده برگزار می شود و دانشجو باید زمان بیشتری را برای یادگیری آن ها صرف کند. این در حالی است که چنانچه کلاس ها در نرم زمانی خود برگزار شوند نیازی به کلاس های فوق العاده نیست.

 

احمدی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی در این خصوص گفت: بعضی کلاس ها طوری برنامه ریزی شده اند که به علت همزمان شدن با ایام تعطیلات به صورت مرتب برگزار نمی شوند و تعداد  زیادی از جلسات آن درس در تعطیلات سپری می شود.

 

وی افزود: به عنوان مثال درسی که باید در طول ترم 16 جلسه تشکیل شود در نهایت 5 جلسه تشکیل شده و به همین خاطر دانشجو آن چه را که باید فراگیرد نمی تواند در این مدت کم بیاموزد.

برگزاری کلاس ها در دانشگاه| خبر آزاد

این دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی ادامه داد: علاوه بر این کلاس های کارگاهی در بعضی از دروس یا برگزار نمی شود و یا با کیفیت بسیار پایین برگزار می شود.

 

احمدی گفت: به خاطر تعداد بالای دانشجویان و ظرفیت کم کارگاه ها امکان برگزاری کلاس عملی وجود ندارد و در نهایت دانشجو باید در سالن اجتماعات دانشگاه تنها به انجام کار عملی توسط استاد و توضیحات وی بسنده کند که دانشجو در اینجا بیشتر نقش یک تماشاچی را ایفا می کند تا اینکه بخواهد به صورت عملی و کارگاهی در کلاس حضور داشته باشد.

 

وی بیان کرد: علیرغم اینکه برخی اساتید تلاش خود را به کار می گیرند تا مهارت های مورد نیاز دروس را به دانشجو بیاموزد، اما کمبود امکانات اجازه برگزاری کلاس های عملی و کارگاهی را به آن ها نمی دهد.

 

آنچه در این گزارش به آن پرداخته شد بخشی از دغدغه های دانشجویان دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی و پیام نور بود. اما به نظر می رسد که با توجه به اهمیت آموزش و یادگیری دانشجویان دانشگاه ها باید نسبت به برگزاری کلاس های با کیفیت تر اهتمام جدی تری داشته باشند؛ چرا که دانشجو بدون علم کافی نمی تواند در جامعه نقش آفرینی کند و علم او کارآمد نیست.

 

حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم یعنی دانشگاه کارآفرین و مهارت آموزی از شعارهای دانشگاه هایی نظیر علمی کاربردی است که انتظار می رود مسئولین امر در راستای تحقق این شعارها اهتمام جدی داشته باشند.

منبع خبر: سفیر افلاک


» نظر