سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شورای شهر یا شورای شهرداری!/ اعضا را به صرف شهرنشینی انتخاب نکنی

 شوراهای روستاها، بخش ها و شهرهای کشور یکی از اصول مترقی و به رسمیت شناخته شده ی قانون اساسی ماست که دنیای متمدن با سابقه ای 5000 ساله آن را تجربه کرده و بهره ها از آن برده اند.

شورای شهر یا شورای شهرداری!/ اعضا را به صرف شهرنشینی انتخاب نکنیم

به گزارش سفیر افلاک شوراها در کشور ما به طور رسمی از دهه 70 عملی گردیده و چهارمین دوره ی آن نیز هم اکنون در حال فعالیت و در آستانه ی ورود به حال و هوای انتخابات پنجمین دوره ی آن می باشد و لذا ضرورت دارد که باتوجه به تجربیات چهار دوره ی آن یک نوع آسیب شناسی بعمل آمده تا با برطرف نمودن کاستی ها، دوره ی پنجم مراحل تکامل خود را طی نموده و شاهد شورایی در شأن شهر و دیار دارای تاریخ و تمدن چند هزار ساله ی خود باشیم.

 

مردم  باید تعلقات نفسانی را از قبیل فامیلی و طایفه ای کنار گذاشته و آستین همت بالا زده و شایسته ها، باتجربه ها و متخصص ها را در همه ی زمینه ها از جمله عمرانی، معماری، فرهنگی، مدیریتی و ... گزینش کرده و آنان را راهی شورای شهر نمایند، افرادی که خود را به شورا و تفکر شورایی مقید بدانند.

 

 کسانی را انتخاب نمایند که ماه ها و سال ها از عمر شورا را به هدر نداده و در ابتدایی ترین تصمیمات خود از جمله انتخاب رییس شورا و گزینش و انتخاب شهردار عاجز نباشند که متاسفانه این اتفاق تلخ در دوره ی چهارم اتفاق افتاد بطوریکه شورا در آستانه انحلال قرار گرفت.

 

تجربه ی انتخاب شهردار مرکز استان در دوره ی چهارم تجربه ی خوبی نبود و موفقیتی در این راستا عاید نگردید.

 

عدم انتخاب رییس شورا باتوجه به شایستگی ها و نهایتاً کار به قرعه کشی ختم شدن، خاطره ای تلخ در یادها به جای گذاشته است. شاخ و شانه کشیدن بعضی از اعضاء در دوره ی اخیر مشکل آفرین بوده که با روح شورا و تفکر شورایی سازگار نبوده است.

 

مردم باید در انتخاب اعضای شورا تفاوت شهر نشین و شهروند را قائل شده و کسانی را به صرف شهرنشینی انتخاب ننمایند.

 

راستی مگر رسالت اعضای شورای شهر استخدام فامیل و دوستان می باشد؟!!که متاسفانه قصه ی پر غصه ی تورم نیروهای بیکار و پشت میز نشین و حقوق بگیر مشکلی است که به آسانی حل نخواهد شد.

 

زمانی که عضو شورای شهر خود پیمانکار و یا شریک پیمانکار باشد با وظیفه ی نظارتی خود در جهت مخالف حرکت خواهد نمود. توصیه می گردد کنشگران اجتماعی و NGO های مردمی تیم قوی ، مجرب و متعهد به شهر و دیارمان را شناسایی و به جامعه معرفی و در عین حال پشتیبانی نموده تا مردم هم از بین آنان انتخابی شایسته را داشته باشند.

این در حالی است که انسان موجودی الهی و از طرف خداوند بعنوان برگزیده، خلیفه و جانشین او در زمین انتخاب شده و در عین حال موجودی سراپا اسرار و شگفتی است.

 

نیمی از او ملکوتی و نیمه دیگرش مادی است که با توجه به این ابعاد همواره تلاش دارد تا به کمال برسد.

 

در مسیر تکامل خود آزادی را دوست دارد و در پی آن همواره تلاش می کند و در راستای این آزادی بدنبال گزینش و انتخاب است و دوست دارد بهترین ها را گزینش نماید البته این گزینش و انتخاب در همه ی زمینه ها، چه مادی و چه معنوی صورت می گیرد.

 

اگر انتخاب با غالب بودن بْعد الهی و معنوی صورت گیرد، گزینشی بی نقص خواهد بود ولی از آنجا که گاهی بعد مالی غالب است، گزینش و انتخاب با مشکل و نقص مواجه می شود.

 

برای نمونه مسایل نفسی، منافع شخصی، گروهی و طایفه ای انتخاب را با چالش روبرو نموده و برون داد، نتیجه و خروجی انتخاب طوری خواهد شد که جامعه هم ضمن متضرر شدن از آن به نوعی از این فرآیند (انتخابات) دلسرد شده و گاه جو حاکم باعث می شود که جمعی آرزو کنند کاش از بنیان این انتخابات نباشد.

منبع خبر: سفیر افلاک


» نظر