سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فعال رسانه‎ای: در هفته فرهنگی پیشین، شان نظام رسانهای لرستان رعا

هفته فرهنگی امسال لرستان در حالی به اجرایی شدن نزدیک می‎شود که باتوجه به برگزاری این هفته در سال‎های گذشته در میان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه موجب واکنش‎های مختلفی شده است.

فعال رسانه‎ای: در هفته فرهنگی پیشین، شان نظام رسانه‌ای لرستان رعایت نشد

به گزارش سفیر افلاک، "حامد احمدی"؛ روزنامه‎نگار و فعال رسانه‎ای در رابطه با برگزاری هفته فرهنگی امسال لرستان در گفت‎وگوی تفصیلی با خبرنگار منار گفت: برگزارکنندگان هفته فرهنگی در تهران می‎بایست چهار مولفه را در دستور کار قرار دهند.

 

لزوم رعایت مو‎لفه‎های چهارگانه در هفته فرهنگی لرستان در تهران

وی افزود: اولین مولفه اینست که درک روشن و صحیحی از فرهنگ لرستان را تبلیغ کنند. پس باید ببینیم فرهنگ لرستان چه چیزهایی دارد که قابلیت پررنگ شدن دارند.

 

احمدی عنوان کرد: نکته بعدی اینکه باید با تمام وجود از ورود آسیب‎های جدی به فرهنگ لرستان جلوگیری شود. به‎طور مثال اگر قرار است نمایش طنزی اجرا شود حتما باید تیمی از صاحب‎نظران حوزه روانشناسی، اجتماعی، نویسندگان توانمند حوزه‎های طنز و نمایشنامه‎نویسی درگیر موضوع شوند تا طنز غیرفاخر و لودگی روی صحنه نرود.

 

این فعال رسانه‎ای بیان کرد: سوم آنکه که به گونه‎ای هفته فرهنگی را اجرا کنیم که ابزار و وسیله تحقق مهندسی فرهنگی شود. همانطور که می‎دانید مهندسی فرهنگی یعنی مشخص کردن اهداف و سیاست‎های فرهنگی موردنظر استان در حیطه امور فرهنگی که در نهایت منجربه طراحی راهکارهای مناسب برای دستیابی به آنها می‎شود.

 

احمدی بیان کرد: چهارمین نکته که باید در این برنامه مدنظر قرار بگیرد، مدیریت مطلوب فرهنگی در کار است که در نهایت سبب موفقیت در سایر عرصه‎ها می‌شود.

 

در هفته فرهنگی پیشین، شان نظام رسانه‌ای لرستان رعایت نشد

این روزنامه‎نگار با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی سال 93 در تهران افزود: به‎طور مثال در هفته فرهنگی سال گذشته با مطبوعات رفتاری گزینشی شد و غرفه‎ای که به‎هیچ عنوان در شان نظام رسانه‌ای نبود برپا شد. یا اینکه در حوزه‎های مختلف مانند بی‎نظمی در اجرای برنامه‎ها و عدم زمانبندی برنامه‎های فرهنگی و هنری، محدود شدن تمام برونداد هفته فرهنگی به یک برنامه 2 تا 3 ساعته و یا در بسیاری موارد عدم برقراری درست ارتباط و حاصل نشدن پیام ارتباطی بین برگزار کنندگان و بینندگان بود، اتفاق افتاد که در برخی موارد به جای تبلیغ فرهنگ لرستان واژه نتراشیده یکی از بازیگران طنز و یا مجری‎ها ورد زبان خاص و عام می‎شد.

 

به استناد مفرغ 5 هزار ساله، لرستان مهد کُشتی بوده است

وی افزود: لرستان مهد تمدن مفرغی است. نمونه‎ای از آثار مفرغی لرستان که بیش از 5000 سال قدمت دارد کُشتی گرفتن دو نفر بر روی یک "سَرتَبَر" است. در هفته فرهنگی لرستان ‎ می‎توان اثبات کرد که با توجه به مطالعات تاریخی و به استناد این سند موجود، کُشتی متعلق به لرستان بوده است چراکه هیچ سندی قدیمی‎تر از این وجود ندارد و هفته فرهنگی فرصتی‎ست برای قبولاندن این قبیل پیام‎ها به جامعه. یا اینکه بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، دریاچه گهر به حیث ارتفاع، وسعت و محصورشدن در کوه‎ها، متفاوت‎ترین و منحصربه‎فردترین دریاچه کوهستانی جهان است و می‎شود با ساختن یک ماکت و ارائه اطلاعات مستند در این زمینه منحصربه‎فرد بودن آنرا برای لرستان به ثبت رساند.

 

تبلیغات و برنامه‎های منسجم؛ دو رکن برای معرفی قابلیت‎های ناشناخته لرستان

احمدی گفت: به نظر بنده هفته فرهنگی لرستان فرصتی است برای به اثبات رساندن قابلیت‌های موجود اما ناشناخته استان که در یک جامعه انسانی 12 میلیون نفری باید با یک برنامه‎ریزی دقیق آنرا در ذهن مردم حکاکی کرد و این مسئله مستلزم اولا تبلیغات و اطلاع‎رسانی گسترده برای هدایت مردم به محل برگزاری برنامه و از سوی دیگر داشتن برنامه‎های منسجم برای انتقال این پیام است.

 

"جوادعلی حسناوی" متولد خرم‎آباد و به "سردار سلیمانی دوم" شهرت داشت

وی افزود: یک سری شخصیت‌ها و آثار وجود دارند که می‎توان اصالت فرهنگی آنان را به نام لرستان تمام کرد. چراکه یا زاییده این سرزمین و یا پرورش‎یافته در آن هستند. این نوع اشخاص یا اشیاء نه تنها در سطح بومی، ملی و حتی فراملی دارای شخصیت‎های منحصربه‎فردی هستند که اصالت بخشیدن آنها به نام لرستان برای این سرزمین اعتباری صدچندان به وجود می‎آورد. به‎طور مثال بر اساس تحقیقات میدانی صورت‎گرفته "سردار قاسمی" اصالتا لرستانی است اما در کرمان بزرگ شده. یا اینکه خلبان شهید کشوری، بروجردی است و یا شهیدی که اخیرا در برنامه "ماه عسل" به آن پرداخته شد یعنی "جوادعلی حسناوی" در خرم‎آباد متولد شده و تا چند سال گذشته در این شهر زندگی کرده است. ایشان دارای چنان شخصیتی بوده که به "قاسم سلیمانی دوم" شهرت داشته که سرانجام وی را ترور و به شهادت می‏رسانند.

 

این فعال رسانه‎ای همچنین به بازی‎های محلی لرستان اشاره کرد و گفت: می‎توان در هفته فرهنگی، افرادی را برای اجرای بازی‎های محلی با لباس محلی در ساعاتی که صرفا زمان نمایشگاه‎گردی‎ست اختصاص داد. البته باید در انتخاب این بازی‎ها خیلی دقیق و گزینشی رفتار کرد.

 

احمدی همچنین اجرای مناظره شعر لُری بین شاعران لرستانی را ازجمله برنامه‎های قابل اجرا دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری نشست‎های روزانه تخصصی در حوزه‎های مختلف که قابلیت اثربخشی فرااستانی و حتی بین‎المللی دارد نیز یکی از موارد پیشنهادی‏ست. به‎طور مثال یک روز همایش پل‎های تاریخی و راه‎های شاهی و روز دیگر پرداختن به معرفی کلماکره در یک همایش.

 

استان‎های هم‎جوار داعیه‎دار عنوان "سرزمین مفرغ" شده‎اند

وی اظهار کرد: به نظر می‎رسد می‎توان با یک سری ابزارهای روزآمد فعلی از جمله (فایبرگلاس) تندیس‎های نمادینی از بزرگان استان تهیه و یا حتی مجوز قانونی برای نصب و رونمایی تندیس‎هایی از مفاخر و داشته‎های تاریخی لرستان در یکی از پارک‎های تهران اخذ کرد و آنها را به‎صورت دائمی و با سنگ مصنوعی و پیکرهای تراشیده شده اجرائی کرد که البته می‎شود با توجه به زمان اندک با سنگ مصنوعی که دوام و مقاومت بالایی دارد، ده‎ها تندیس را ظرف مدت بیست تا سی روز تهیه و در آن ایام رونمایی کرد. یا حتی می‎توان باغ مفرغ ایجاد کرد.

 

وی در پایان گفت: نباید فراموش کنیم برخی استان‎های هم‎جوار لرستان با پیدا کردن معدود آثار مفرغی در استان خود، در حال تبدیل‎شدن به داعیه‎داران سرزمین مفرغ هستند و می‎توان با چنین کاری آنرا برای همیشه به‎نام لرستان ثبت کرد.

منبع خبر: سفیر افلاک


» نظر