سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشت گیاهان دارویی ظرفیتی در راستای اقتصاد مقاومتی/ بیمارستان صحر

مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان گفت: استان لرستان می تواند قطب تولید گیاهان دارویی باشد و در این عرصه پیشتاز در اقتصاد مقاومتی باشد. 

کشت گیاهان دارویی ظرفیتی در راستای اقتصاد مقاومتی/ بیمارستان صحرایی در کوهدشت برپا می شود/ کمبود متخصص چشم و رادیولوژی در لرستان

نبی اله شمس بیرانوند مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان در گفت وگو با خبرنگار سفیر افلاک  گفت: از سال گذشته تاکنون  84 تیم تخصصی، 311 تیم عمومی به مناطق محروم سطح استان اعزام و یک بیمارستان صحرایی، دو بیمارستان ثابت نیز از سوی بسیج جامعه پزشکی استان برپا شده است.

 

وی در خصوص چگونگی برپایی بیمارستان های صحرایی در مناطق محروم گفت: مناطقی که جمعیت زیادی و از نظر دسترسی به مراکز بهداشتی درمانی مشکل دارند جهت برپایی بیمارستان صحرایی موقعیت یابی می شود و تیم های عمومی مستقر در مراکز بهداشتی درمانی شهرستانی شروع  به بیماریابی می کنند.

 

مسئول بسیج جامعه پزشکی استان ادامه داد:  بعد از بررسی های صورت گرفته و متناسب با بیمارانی که مراجعه می کنند متخصصی فراخوانی و دعوت می شوند و تجهیزات پزشکی و پاراکلینیکی در نظر گرفته می شود.

 

نبی اله شمس بیراوند بیمارستان صحرایی را شامل دو بخش پیش بیمارستانی و تخصصی عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش پیش بیمارستانی پزشکان عمومی، دندان پزشکان، آزمایشگاه، کارشناسان بهداشت بانوان، روانی، آسیب شناسی اجتماعی و سازه‌های چادری مربوط به کارشناسان فرهنگی مذهبی مستقر هستند که خدمات لازم را به مردم ارائه می دهند.

 

وی با اشاره به بخش تخصصی بیمارستان صحرایی نیز گفت:  بخش تخصصی بیمارستان که در سازه چادری بیمارستان صحرایی برپا می شود شامل قسمت هایی مانند اتاق عمل، آی.سی.یو، بستری کودکان، زنان و جراحی است.

 

حضور روزانه 18 تا 25 متخصص و فوق تخصص در زمان برپایی بیمارستان های صحرایی

مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان از حضور روزانه تعداد 18 تا 25 متخصص و فوق تخصص را در این بیمارستان صحراییعنوان کرد و گفت: زمانی که بیمارستان صحرایی در مناطق محروم استان برپا می شود متخصص و فوق تخصص ها برای ویزیت های تخصصی در این بیمارستان مستقر می شوند.

 

شمس بیرانوند در خصوص خدمات ارائه شده در بیمارستان شهید ولیان که سال گذشته در الیگودرز برگزار شد گفت: ارزش خدمات ارائه شده در بیمارستان صحرایی شهید ولیان بیش از یک میلیارد تومان بود و 20 هزار نوع خدمت  در این بیمارستان به مردم ارائه شد.

 

وی از برپایی بیمارستان صحرایی به عنوان یک نوع مانور آمادگی هم عنوان کرد و افزود: بیمارستان صحرایی علاوه بر ارائه خدمات رایگان به مردم محروم مزیت های پنهانی دارد؛ استان لرستان جز مناطق زلزله خیز کشور محسوب می شود و تقریبا هر 10 سال یکبار شاهد وقوع زلزله با تلفات مالی و جانی هستیم؛ برپایی این نوع بیمارستان ها به نوعی یک آمادگی برای زمان وقوع این حوادث نیز به شمار می رود.

 

بیمارستان صحرایی در شهرستان کوهدشت برپا می شود

مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان از برپایی یک بیمارستان صحرایی در شهریور ماه همزمان با هفته دفاع مقدس خبر داد و اظهار کرد: در سال جاری بنا داریم یک بیمارستان صحرایی همزمان با هفته دفاع مقدس و بازسازی عملیات کربلای 2 در شهرستان کوهدشت برگزار می شود.

 

شمس بیراوند از برپایی یک بیمارستان ثابت در شهرستان سپید دشت که اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شده است نیز خبر داد و گفت: متخصصین، فوق تخصص ها و سه دندان پزشک در این بیمارستان حاضر شدند و به مردم سپیدشت خدمات بهدشتی درمانی ارائه کردند.

 

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون 75 تیم عمومی، 6 تیم تخصصی، سه پرواز امدادی، اعزام گروه های دانشجویی جهادی و یک بیمارستان ثابت برگزار شده است و بنا داریم تا پایان سال نیز تیم های پزشکی را به مناطق آسیب دیده و نیازمند خدمات بهداشتی درمانی اعزام کنیم.

 

کمبود متخصص چشم و رادیولوژی در لرستان

به گفته مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان کمبود متخصص چشم و رادیولوژی در لرستان مشهود است.

 

شمس بیرانوند در خصوص شیوع بیماری تب مالت در لرستان گفت: به منظور مبارزه با بیماری تب مالت، بسیج جامعه پزشکی استان همزمان با اعزام تیم ها آموزش بهداشت تب مالت را هم در اولویت کار خود قرار داده است چرا که لرستان جز استان های صدر نشین این بیماری قرار گرفته است.

 

کشت گیاهان دارویی ظرفیتی در راستای اقتصاد مقاومتی

شمس بیراوند با اشاره به ظرفیت های استان در تولید گیاهانی دارویی و کمک به اقتصاد مقاومتی گفت: استان لرستان می تواند قطب تولید گیاهان دارویی باشد و در این عرصه پیشتاز در اقتصاد مقاومتی باشد. در حال حاضر 2 تا 3 شرکت دارویی فعال در سطح استان وجود دارد. روی آوردن کشاورزان به تولید گیاهان دارویی علاوه بر اینکه اقتصاد استان را می توانند از رکود خارج کنند، بخش صادرات نیز فعال می شود و کارآفرینی و کمک به حوزه درمان نیز در راستای آن صورت می پذیرد.

 

لرستان نیازمند بالگرد امدادی

وی با اشاره به اینکه لرستان مناطق صعب العبور فراوانی دارد بیان داشت: به دلیل موقعیت جغرافیایی لرستان و وجود مناطق صعب العبور وجود یک بالگرد در استان کافی نیست چرا که تنها ظرفیت جابه جایی سه الی چهار نفر را دارد، ما برای ارائه خدمات بیشتر به متاطق صعب العبور نیازمند چند بالگرد هستیم که بتواند تیم های پزشکی را جابه جا کند.

 

ارائه خدمات بهداشتی درمانی به روستائیان کمک به اقتصاد است

 مسئول بسیج جامعه پزشکی لرستان در پایان گفت:  بدون شک قشر روستائیان و عشایر کشور نقش بسزایی در تولید و اقتصاد استان دارند؛ زمانی که این افراد بیمار شوند به دلیل درگیری چند روزه با بیماری خود از تولید و چرخه اقتصاد فاصله می گیرند به همین دلیل یکی از رسالت های بسیج جامعه پزشکی خدمت به روستائیان و حفظ سلامتی آن ها است.

 

 منبع خبر: سفیر افلاک حرف لر


» نظر