سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرخ صنعت در سلسله نمیچرخد

امروزه بیکاری از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های قشر جوان کشور و بزرگترین معضل در بحث اقتصاد خانواده‌ها است و شاید بتوان گفت که این موضوع بزرگترین معضلی است که گریبانگیر جامعه ما شده است.

 چرخ صنعت در سلسله نمی‌چرخد

به گزارش سفیر افلاک برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، خودکشی، بالارفتن سن ازدواج، تک فرزندی و... ریشه در معضل بیکاری دارند و با حل این مشکل بیکاری، ریشه بسیاری از جرائم اجتماعی نیز خشکیده خواهد شد. 

 

 شهرستان سلسله در استان لرستان نیز از این معضل فراگیر به دور نبوده و جوانان این شهرستان با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ جوانانی که جدای از تحصیلات دانشگاهی، بی‌شک توانمندی‌های کم‌نظیری در عرصه‌های مختلف دارند.  

 

کمبود استخدام در ادارت دولتی، کمبود صنایع کوچک و بزرگ در شهرستان و نیز نبود منابع مالی کافی برای ایجاد یک شغل مناسب توسط جوانان و خانواده‌های دغدغه‌مند آنان، موانعی جدی پیش روی این قشر برای ورود به بازار کار ایجاد کرده است.  

 

حال با توجه به محدودیت استخدام ادارات دولتی و نیز نبود منابع مالی جوانان برای ورود به بازار آزاد، مناسب به نظر می‌رسد تا نگاهی به توسعه صنعت در الشتر در طی چند دهه گدشته داشته باشیم و عملکرد مسئولان و متولیان امر در این سالیان را مرور کنیم.  

 

شهرستان  سلسله دارای موقعیت منحصربه فرد جغرافیایی در استان لرستان است که این منطقه خوش آب و هوا را به بهشتلرستان شهرت داده است.

 

این شهرستان، یکی از امن‌ترین شهرستان استان لرستان و یا به جرأت می‌توان گفت که ازجمله امن‌ترین شهرستان‌ها در سطح کشور است که وجود چنین شاخصه‌ مهمی، از ضروریات سرمایه‌گذاری و ورود سرمایه‌گذاران و رونق اقتصادی محسوب شده که توسعه صنعت را در پی دارد.  

 

طی سالیان گذشته، برخی پروژه‌های صنعتی برای ایجاد اشتغال در سلسله کلنگ‌زنی شده‌اند اما متأسفانه در برخی از این پروژه‌ها با گذشت بیش از یک دهه، اشتغال ایجاد نشد و چرخ صنعت هم نچرخید.  

 

بعنوان مثال «شهرک صنعتی الشتر» که قرار بود با تغییر کاربری 62هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه امیرآباد ندر سلسله، صنایع مختلف در آن ایجاد شود و جوانان بیکار آن منطقه را از بیکاری نجات دهد اما با گذشت بیش از یک دهه، تقریباً بلاتکلیف است. 

 

 این در حالیست که طی تقریباً 13سال که از کلنگ‌زنی این شهرک صنعتی گذشته است، زمین‌های کشاورزی این منطقه تقریاً بدون استفاده رها شده‌اند.  

 

مردم اهالی روستای ندر از این مسأله بسیار ناراضی و انتقاد شدید دارند چرا که جوانان این روستا در پاره‌ای از موارد برای فرار از معضل بیکاری، مجبور به مهاجرت به سایر شهرستان‌ها می‌شوند.  

 

حالا این سوال پیش می‌آید که با وجود واگذاری قریب به 62هکتار زمین‌های کشاورزی در بهترین منطقه شهرستان سلسله برای رونق‌گرفتن صنعت در این شهرستان و رفع وعضل بیکاری، چرا چرخ صنعت این شهرستان هنوز نمی‌چرخد؟  کارخانه تراکتورسازی خرم‌ایشتار سلسله از دیگر پروژه‌های صنعتی این دیار است که سرنوشتی مشابه شهرک صنعتی گریبانگیر آن شده است. 

 

 این طرح مهم پس از گذشت بیش از یک دهه اما هنوز بلاتکلیف است. امید می‌رود تا تدبیر دولت محترم به گونه‌ای باشد که در کمترین زمان ممکن، مسائل و معضلات مربوط به عدم توسعه صنعت در سلسله با وجود بسترهای مناسبی که با تلاش مردم و نیز پیگیری مسئولان تا اینجای کار رسیده است، به نتیجه نهایی رسیده و در آینده‌ای نزدیک شاهد رفع کامل معضل بیکاری در این شهرستان ولایتمدار باشیم.  

منبع خبر : سفیر افلاک  حرف لر 


» نظر