سفارش تبلیغ
صبا ویژن

\گردشگری آبی\ ایده ای خلاقانه جهت توسعه لرستان

هیدرو توریسم به عنوان یکی از صنایع پویا و با نشاط در صحنه های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی دنیا مطرح است؛ این نوع گردشگری  در کشورمان هنوز به آن پرداخته نشده است.

"گردشگری آبی" ایده ای خلاقانه جهت توسعه لرستان

به گزارش سفیر افلاک می توان شاخه جدیدی از اکوتوریسم را تحت عنوان هیدرو توریسم یا گردشگری مبتنی بر منابع آبی نامید.

 

هیدروتوریسم به عنوان یکی از صنایع پویا و بانشاط در صحنه های اقتصادی، سیاسی اجتماعی و فرهنگی دنیا مطرح است. این نوع گردشگری که در کشورمان هنوز به آن پرداخته نشده است، برای اولین بار توسط اینجانب در راستای ایده پردازی و یافتن راهکاری جهت رونق  بخشیدن به اقتصاد نابسامان استان لرستان، بدین شکل مطرح می شود، می توان  در زمره گردشگری پایدار قرار داد.

 

هیدروتوریسم با تکیه بر شناسایی منابع آبهای سطحی و زیر زمینی  به موضوع گردشگری پرداخته و علم بهره برداری از منابع آبی بدون آسیب  زدن به محیط زیست و منابع طبیعی تعریف می شود.  

 

دیدن انواع دریاچه ها، رود خانه، آبشار، چشمه، قنات، آب انبار، سازه های آبی نظیر سد، بند های خاکی، استخرهای طبیعی و ... در جای جای کره ی خاکی ازپر طرفدار ترین جاذبه های گردشگری به شمار می رود که  قسمتی از فعالیتهای مربوط به هیدرو توریسم را تشکیل می دهد.

 

با این مقدمه معتقدم آنچه استان لرستان را از سایر مناطق مختلف ایران متمایز کرده است، ظرفیت بسیار بالای  آن در بخش هیدرو توریسم است. لذا در این مقطع زمانی ضرورت دارد با مطالعه و تهیه نقشه جامع و همچنین مشارکت دستگاههای مختلف و ورود بخشهای خصوصی شاهد ارائه الگوی معرف و پاسخگودر راستای اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم تا با جذب گردشگر  شاهد شکوفایی اقتصادی استان محروممان باشیم.بخشی از منابع آبی استان لرستان عبارتند از:

1)     چشمه ها و سراب های استان

چشمه ها و سراب های متعددی در سطح استان وجود دارن که شرایط مناسبی را جهت جذب جمعیت توریستی داخل استان و خارج از استان را فراهم می‌نمایند.

 

سراب هنام، سراب کهمان در الشتر، سراب چگنی، کیو و چشمه‌های گلستان، گرداب ،دارایی در خرم‌آباد، سراب جانیزه، سراب زرشکه، سراب سفید، سراب زارم، سراب کرتول، و چشمه‌های ونایی، دره خونی، هفت چشمه و اسل در بروجرد و اشترینان، سراب غارتمندر و گردکانک، ماهی چال، فرسیان، گایکان، سر دره، رود آب در الیگودرز، سراب چشمه و رودک در دورود، و چشمه فلفلی در ازنا، چشمه آبگرم شهرستان دلفان ،اطراف برخی از این چشمه‌ها و سرابها از پوشش گیاهی نادری برخوردار بوده و در طول فصول مساعد شرایط مناسبی را جهت جذب گردشگران فراهم می‌نماید. مهم ترین رودخانه های استان شامل کشکان وسزار(داخلی)، سیمره وبختیاری(مرزی) می باشد که دریاچه سدهای دز وکرخه تخلیه می‌گردد.

 

 از حدود 15.3 میلیارد مترمکعب حجم متوسط ریزشهای جوی سالانه، حدود 10میلیارد مترمکعب به صورت رواناب در رودخانه‌ها و مسیلهای عمده استان جریان می یابد که با احتساب 4.1 میلیارد مترمکعب ورودی از استانهای مجاور و  200 میلیون متر مکعب آب چشمه‌های عمدتا آهکی که جریان پایه رودخانه‌ها را تشکیل می‌دهد، مجموع جریانهای سطحی استان به 12.4 میلیارد متر مکعب در سالمی‌ رسدکه بخشی از آن به مصرف رسیده و قسمتا عظم آن از طریق رودخانه‌ها بهارستان های مجاور یاکفه‌های داخلی تخلیه می‌شود.

 

به طور کلی حجم منابع آب تجدید شونده استان 9.2 میلیارد متر مکعب و حجم منابع آب سطحی از منابع آب تجدید شونده 8.3 میلیارد مترمکعب است. 

 

2)دریاچه گهر

این دریاچه بزرگترین دریاچه آب شیرین استان لرستان مى‏باشد که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه به موازات رشته اصلى اشترانکوه واقع شده است. دریاچه گهر از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل یافته است، که دریاچه گهر کوچک بالاى آن سراب بزرگى است که اطرافش را درختان بید وحشى و سایر گونه‏هاى جنگلى فرا گرفته است. دریاچه گهر حدود 5/2 کیلومتر طول و 500 متر عرض دارد، عمیق‏ترین نقطه آن 28 متر است. مساحت سطح آبى آن در حدود 100 هکتار مى‏باشد. اشترانکوه به جز دریاچه گهر تعداد زیادى چشمه دارد. این چشمه‏ها عبارتند از: گندم‏زار، گل گل، شاه‏زاده احمد، خیر گل سرخ، چال دیمه، پنبه‏کار، قبردختر، سراب سفید و سراب داریاب.

 

3)تالاب ها

مهمترین تالاب‏هاى استان عبارتند از: تالاب پل دختر که در منطقه آهکى در شرق رودخانه کشکان و کبیر کوه واقع شده‏اند. تالاب سیلا خور در شمال غربى شهر دورود و تالاب بیشه دالان در جنوب شهرستان بروجرد قرار دارد.

 

4)آب‏هاى زیر زمینى استان

میزان آب به دست آمده سالیانه از منابع زیرزمینى دشت‏هاى استان از طریق چاه‏هاى عمیق چشمه‏ها و قنوات حدود 5/1 میلیارد متر مکعب است که بخشى از این آب از طریق رودخانه‏ها و نفوذ و تبخیر خارج مى‏شود و برآورد مى‏شود حدود یک میلیارد متر مکعب را مى‏توان با جلوگیرى از به هدر رفتن آبها و حفر چاه‏هاى جدید در اختیار گرفت. تعداد چاه‏هاى عمیق استان 1223 حلقه تعداد چاه‏هاى نیمه عمیق 1555 حلقه و تعداد قنوات در استان 1818 رشته بوده است.

 

5)رودخانه ها و آبشارهای  استان

در استان لرستان بیش از 33 رودخانه دائمی جریان دارد که بر اساس حوضه آبریز به سه دسته اصلی تقسیم می شوند. رودهای حـوضـه دز و رودهـای حوضـه کـرخه در مجـموع 96 درصـد سطح استـان را دربـر مــی گیرند و رودهای حوضه مرکزی که سطح کوچکی از شرقی ترین قسمت استان را به خـود اختصاص داده اند.رودخانه سزار، تیره، رودخانه بختیاری، سرخاب، کشور، سبز، چم چیست، اسک، رودخانه الیگودرز و ازنا از جمله رودخانه های حوضه آبریز دز هستند. رودخانه سیمره، کشکان، کهمان، دره شهر، گند، خرم آباد و گرگانه نیز حوضه آبریز کرخه را تشکیل می دهند.

 

این در حالی است که وجود این رودخانه های بزرگ و پر آب موجب ایجاد آبشارهای منحصر به فردی در مسیر جریان این رودخانه ها در دل صخره های این استان شده است.

 

در حال حاضر بالغ بر 50 آبشار بزرگ و کوچک در پهنه استان لرستان وجود دارد که بخش عمده ای از این آبشارها در مسیر رودخانه های این استان قرار گرفته اند. این در حالیست که آبشارهای هفتگانه لرستان هر کدام در نوع خود آبشارهای منحصر به فردی هستند که شاید نتوان مانند آنها را در دیگر نقاط کشور مشاهده کرد.

 

آبشار "شوی یا تله زنگ"، "آبشار بیشه"، "آبشار آب سفید"، "آبشار نوژیان"، "آبشار چکان"، "آبشار سرکانه"، "آبشار وارک" و "آبشار افرینه" از جمله آبشارهای لرستان هستند که هر کدام زیباییهای منحصر به فرد خود را دارند.

 

منبع خبر: سفیر افلاک   حرف لر

» نظر