سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیرین کامی عید فطر با حلوای زنان لر

زنان لر طبق آئین دیرینه در روزهای عزاداری و شب‌های قدر، حلوای نذری می‌پزند و م‍ق‍د‌ار‌ی‌ ‌از این ح‍ل‍و‌ا‌ی‌ ن‍ذر‌ی‌ را به‌عنوان شیرینی عید فطر در جای خنک نگهداری می کنند، شیر زنان لر بر این باور هستند که  این حلوا مقدس است.

شیرین کامی عید فطر با حلوای زنان لر

به گزارش سفیر افلاک به نقل از آساره خبر ،در آخرین روز از ماه مبارک رمضان مردم کشورمان بدنبال روئیت هلال ماه شوال می  گردند و امروزه عموم مردم بیشتر از طریق تلویزون و فضای مجازی  از رؤیت هلال ماه با خبرمی شوند.

مردم لرستان زمانی با اعلام عید فطر از رسانه ملی خود را برای نماز عید سعید فطر آماده می کنند و لرها طبق آیین دیرینه ای  که دارند  عید فطر را با حلوی شب بیست و یکم کام خود را شیرین می کنند.

در این راستا هم‌زمان با فرارسیدن شب بیست و یکم و شهادت حضرت علی (ع) زنان لر اقدام به پختن حلوایی نذری می‌کنند لرستانی‌ها بر این باورندکه این حلوا مقدس است و باز کردن افطار با این حلوا ثواب بسیاری دارد.

معمولاً در همه شهرستان‌های استان  حلوا پخته می‌شود و در مراسم احیا و دیگر مراسم‌های مختص به 21 رمضان در میان مردم توزیع می‌شود.

در  مناطق لرستان بخشی از حلوای شب بیست و یکم را به نشانه تبرک تا زمان فرارسیدن روز عید فطر و خوردن مجدد از آن در جای خنک نگهداری می‌کنند.

.مردم لرستان صبح زود در مساجد محل و یا مصلی های استان جمع شده و نماز عید سعید فطر را با امام جماعت اقامه می کنند. پس از اتمام نمازعید همه به یکدیگر عید سعید فطر را تبریک می گویند.

مردم این استان  پس از اینکه نماز عید فطر را اقامه می کنند برای تبریک عیدسعید فطر  و دست بوسی به دیدن بزرگترهای خودمی روند.

مردم لرستان در روز عید فطر، زکات فطریه خود را به فقرا و کسانی که مستحق گرفتن زکات هستند می پردازند  و مقدارى از پول زکات  را هم صرف بناى مسجد های محل می نمایند و یا به نزدیکترین اقوام خود که مستمند هستند می دهند  .

در برخى موارد کمیته امداد در محل های که نماز عید برگزار است  حضور می یابند و به جمع آورى فطریه  در بین نمازگزاران اقدام می کنند .

عیدسعید فطر از کهن‏ ترین عیدها در بین مسلمانان است و  از ویژگى‏هاى فرهنگى همه جوامع مختلف محسوب می شود.

 کبری دریکوند

منبع خبر: سفیر افلاک  حرف لر


» نظر