سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جلوگیری از برداشتهای بی رویه شن و ماسه مرهمی بر زخمهای کهنه خرگو

بالاخره پس از چهار دهه، صدای شکستن استخوان‌های طبیعت با پلمپ شرکت‌های دانه‌بندی شن و ماسه خاموش شد و این اقدام، مرهمی بر زخم‌های کهنه خرگوش‌ناب بود.

جلوگیری از برداشت‌های بی رویه شن و ماسه مرهمی بر زخم‌های کهنه خرگوش‌ناب

به گزارش سفیر افلاک  و به نقل از لرسو؛ معادن شن و ماسه همواره به‌عنوان یک نقطه نقابل بین صنعت، معدن و تجارت و نیز طرفداران محیط زیست و دستگاه‌های مربوط به آن بوده است.

در بیشتر موارد، نهایتاً این دغدغه محیط زیستی بوده که بر دغدغه‌های صنعتی چربیده و تصمیمات نهایی دستگاه‌های مربوطه به نفع محیط زیست اتخاذ گردیده است.

برداشت بی رویه <span class=

شهرستان سلسله نیز از این امر مستثنی نبوده و نزدیک به نیم قرن است که معادن شن و ماسه از مصالح مسیر خرگوشناب اقدام به برداشت می‌کنند. با گذشت این سالیان و ادامه کار معادن شن و ماسه در شمال شهر الشتر، دره‌هایی عمیق ایجاد شده در منطقه خرگوش‌ناب پای طرفداران محیط زیست و ادارات مربوطه را به میان کشید و در نهایت، تصمیمات صورت‌گرفته منجر به پلمپ معادن شن و ماسه گردید و بالاخره پس از چهار دهه، صدای شکستن استخوان‌های طبیعت با پلمپ شرکت‌های دانه‌بندی شن و ماسه خاموش شد و این اقدام، مرهمی بر زخم‌های کهنه خرگوش‌ناب بود.

برداشت بی رویه <span class=

پلمپ معادن شن و ماسه الشتر، بیکاری کارگران این معادن و اعتراض صاحبان معادن را به دنبال داشت. اما با همه این تفاسیر، این دغدغه محیط زیستی بوده که بر دغدغه‌های صنعتی چربیده و تصمیمات نهایی با حمایت دستگاه قضا، به نفع محیط زیست صورت گرفت.

«حشمت‌الله حسنوند»، رییس اداره آب شهرستان سلسله در گفتگو با خبرنگار لرسو با اشاره به برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه توسط معادن مستقر در منطقه خرگوش‌ناب، اظهار داشت: رودخانه‌ها به عنوان شریان‌های حیاتی هر کشور محسوب می شوند و بهره‌برداری مستمر و مداوم شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها از معضلات مهم شهرستان سلسله به شمار می‌آمد.

وی افزود: ادامه روند برداشت‌ شن و ماسه از معادن شمال الشتر، خطرات زیست‌محیطی، تخریب اراضی و افزایش شیب رودخانه‌ در منطقه خرگوش‌ناب را به دنبال داشته و ازن امر از عوامل مهم ایجاد سیل می‌باشد.

حسنوند ادامه داد: این برداشت‌های بی رویه به عنوان یک تهدید جدی بر سفره‌های آب زیرزمینی این دشت محسوب می‌شد.

وی تصریح کرد: برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه موجب تخریب مناظر طبیعی و جاری شدن سیلاب و از بین رفتن پل‌های منطقه خواهد شد.

رییس اداره آب سلسله ابراز داشت: از دیگر عوارض برداشت‌ بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌های شمال الشتر، ایجاد اختلاف ارتفاع بین سطح زمین‌ها و بستر رودخانه‌ها بوده که تهدیدی جدی به ویژه در مواقع سیلاب به حساب می‌آید که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: معادن شن و ماسه شمال شهر الشتر، جدای از خسارات جدی به طبیعت این شهرستان، به بخش کشاورزی سلسله نیز خسارت وارد کرده بودند.

رییس اداره آب سلسله با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که این معادن تهدیدی جدی برای محیط زیست بودند و دره‌های عمیق ایجاد شده در شمال شهر الشتر، مؤید این مطلب است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت برداشت‌هایی که در منطقه مذکور صورت گرفته، کارهای کارشناسی شده برای بررسی وضعیت منطقه و خسارت‌های ایجاد شده صورت گرفت و گزارشات این بررسی‌ها در کارگروهی که به همین خاطر تشکیل شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت و معادن شن و ماسه‌ای که به طبیعت سلسله خسارت وارد کرده‌ بودند، پلمپ شدند.

حسنوند با بیان اینکه هدف همه ما در کنار حفظ محیط زیست، رفاه و آسایش مردم است، بیان داشت: هرگونه فعالیت و بهره‌برداری از معادن شن و ماسه ممنوع بوده و هیچ صاحب معدنی حق برداشت از حریم رودخانه‌های منطقه خرگوشناب را ندارد.

منبع خبر: سفیرافلاک    حرف لر


» نظر