سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قراردادهای جدید نفتی باج دهی به شرکت های خارجی است

تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: قراردادهای جدید نفتی که دولت یازدهم بنیان آن را گذاشته، باج دهی به طرف های مقابل است.

قراردادهای جدید نفتی باج دهی به شرکت های خارجی است

به گزارش سفیر افلاک به نقل از خبرافلاک،امیرعلی حیدر امیری؛تحلیل گر مسائل سیاسی و مدرس دانشگاه در رابطه باقراردادهای جدید نفتی گفت: قراردادهای جدید نفتی شیوه نگارش ipc  باید اصلاح و تعدیل شود چون قاعده این شیوه نگارش ipc بر خام فروش است و به مرور این خام فروشی الگویی برای دیگر کشورها تبدیل می شود چراکه خام فروشی نفت به طور مستقیم به کل بودجه کشور ضربه می زند.

وی افزود:بودجه نویسی،بودجه ریزی و بودجه بندی کشور اگر براساس خام فروشی باشد مشکلاتی را به بار می آورد چراکه این الگوی قراردادهای جدید نفتی که دولت یازدهم بنیان آن را گذاشته، باج دهی به طرف های مقابل است.

این تحلیل گر مسائل سیاسی اظهار داشت: این الگوی خام فروشی و شیوه نگارش قراردادهای نفتی با اقتصادمقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است تناقض دارد چون اقتصادمقاومتی به دنبال این است که از شرکت های دانش بنیان و الگوهای  داخلی استفاده کند تا در مقابل دشمن واکسینه شویم.

امیری بیان کرد: متاسفانه در طول سالیان یک کشور تک محصولی بوده ایم و فقط نفت را بهصورت خام به فروش می رسانده ایم و هرزمان که دشمن می خواسته از خرید نفت جلوگیری می کرده است و به نوعی جنگ اقتصادی را انجام می داده است.

وی عنوان کرد: این قراردادهای جدید نفتی ادامه همان مسیر گذشته است اگر ما نفت را بصورت خام بفروشیم دشمن هر وقت بخواهد می تواند آن را به چالش بکشاند.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:دنیا امروز به سمتی حرکت می کند که نفت خام را از یک کشوری خریداری می کند اما تا رسیدن به کشور مقصد آن را مورد پالایش و تصفیه قرار می دهد،فرآورده های مورد نظر خود را جدا می کند و در واقع فرآورده ها را به کشور مقصد می رساند.

امیری اظهارداشت: تنها کشورخاورمیانه که در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا به تکنولوژی حفاری در آب های عمیق دست پیدا کرده جمهوری اسلامی ایران است ما دیگر آن کشور سابق نیستیم که 108 سال پیش آقای ویلیام دارسی نفت خام را ارزان ببرد و در هیچ امتیازی هم به ما ندهد.

وی بیان کرد: امروز با تکنولوژی های نفتی که دست پیدا کرده ایم در دنیا حرف برای گفتن داریم چراکه ما می توانیم نفت را پالایش کنیم و اکثر فرآورده های نفتی را تولید کنیم بنابراین دلیلی ندارد مثل قراردادهای ننگین 108سال پیش خام فروشی کنیم.

این استاد دانشگاه گفت: در سال اقتصادمقاومتی که ما تکیه مان بر علم دانش بنیان است بایستی نفت را به فرآورده تبدیل کنیم و از تک محصولی بودن بگریزیم که اگر زمانی از خرید نفت ما ممانعت کردند ما به زانو درنیاییم.

امیری عنوان کرد: عمده ترین مشکل این قراردادها خام فروشی و تبدیل شدن به یک الگوی ناموفق بوده و در واقع چند ده سال پیش هم همین کار را  انجام می داده ایم که با منافع ملی و اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: سفیر افلاک          حرف لر

منبع خبر: سفیر افلاک         حرف لر


» نظر