سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نگرانی قراردادهای نفتی از نفوذ و تسلط بیگانگان بر منابع نفتی است

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که قراردادهای نفتی خلاف اصل اقتصاد مقاومتی است گفت: این نگرانی وجود دارد که قراردادهای نفتی زمینه نفوذ دشمن و مقدمه تسلط بیگانگان بر منابع نفتی را ایجاد کند و سبب تحقیر نیروهای متخصص کشور می شود.

نگرانی قراردادهای نفتی از نفوذ و تسلط بیگانگان بر منابع نفتی است

به گزارش سفیر افلاک و به نقل از بازتاب بروجرد  "عباس گودرزی" نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قراردادهای نفتی گفت: طولانی بودن قراردادهای نفتی و اینکه قراردادی بیش از 20 سال با کشورهای بیگانه بسته شود، ممکن است مقدمه نفوذ و تسلط دشمن بر منابع نفتی ما باشد.

 وی اضافه کرد: در قراردادهای جدید نفتی این خطر و تهدید احساس می شود که کشور ما را به قبل از ملی شدن صنعت نفت برگرداند به جهت اینکه امتیاز استخراج، توسعه و بهره برداری در ذخایر نفتی را در اختیار آنها قرار می دهیم در حالی که  استعدادهای داخلی کشورمان این توانمندی را دارد که از ذخایر و میایدن نفتی بهره برداری کنند.

 به گفته وی این  قراردادها سبب می شود که ظرفیت های نیروی انسانی کشورمان خانه نشین شده و دانشمندان داخلی تحقیر شوند.

 گودرزی با اشاره به اینکه هر جا که انقلابی عمل کرده ایم، پیشرفت را به دنبال داشته گفت: مولفه اصلی در اقتصاد مقاومتی اتکا به توان درونی است به طوری که در شرایط تحریم تعداد سانتریفیوژها و غنی سازی افزایش یافتند.

 وی بیان کرد:  ما مخالف سرمایه گذاری خارجی نیستیم اما موضوع این است که ابتدا این قراردادها باید از تصویب مجلس بگذرد و نباید قراردادها دراز مدت باشد که  منابع نفتی ما در اختیار آنها قرار بگیرد.

 نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این قراردادها خام فروشی را در کشور نهادینه می کند در حالیکه مقام معظم رهبری  بر عدم خام فروشی تاکیدات فراوانی دارند.

 به گفته وی در این قراردادها شرکتی که ترکیب آن مشخص است، در دامن شرکتهای خارجی قرار می گیرد و به بهانه دریافت فناوری و تکنولوژی ممکن است به یک مافیای نفتی در کشور تبدیل شود.

 گودرزی اظهار داشت: در شرایطی که کشور به لحاظ دانشمندان و متخصصین داخلی و توانمندیهای بومی این توان را دارد که ظرفیت ها را بالفعل کند و موجب رونق و ایجاد اشتغال گردد، به نظر می رسد ضرورتی ندارد قراردادی 20 سال و بیشتر با بیگانگان ببندیم.

 وی بیان کرد: اگر اختلافی بین شرکت ایرانی و خارجی رخ دهد، نیمی از حق قضاوت با کشور ماست و باید اجماع صورت گیرد و این در حالیست که آورده کشور ذخایر نفتی است و سهم تصمیم گیری ما نصف است و اگر اختلافی رخ دهد و اجماعی صورت نگیرد به یک محکمه بین الملی کشیده می شود که در آنجا هر کدام دو رای داشته باشند پیروز می شوند و مشخص است که داور خارجی آنها هیچ وقت به نفع ما رای نمی دهند.

 نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این قراردادها چه ضرورتی دارد که عده ای اصرار دارند از تصویب مجلس نگذرد و این نگرانی وجود دارد بلایی که در برجام برسر ما آمد در این جا نیز تکرار شود چرا که برجام تجربه موفقی نبود و در برجام بد عهدی طرف مقابل را دیدیم و این در حالی بود که ایران به تعهدات خود عمل کرد.

 

انتهای پیام/

منبع خبر: سفیر افلاک      حرف لر

منبع خبر: سفیر افلاک     حرف لر


» نظر