سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آنچه از دفاع مقدس به دست آمد و نباید فراموش شوند

امروز و پس از گذشت بیش از سی و شش سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، شاهد صدور انقلاب و اندیشه امام خمینی(ره) به دنیا هستیم. گنجینه دستاوردهای دفاع مقدس باید حفظ شود و از تجربیات این دوران سرتاسر معنوی و نورانی استفاده گردد.

آنچه از دفاع مقدس به دست‌ آمد و نباید فراموش شوند

به گزارش سفیر افلاک  و به نقل از لرسو؛ قیام ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره) در دهه 50 علیه حکومت پهلوی، بخاطر احیای حکومتی بر مبنای دستورات اسلام ناب بود. اسلامی که تا اواخر حکومت محمدرضاشاه، فقط نامی از آن باقی مانده و عملاً با نشر دستورات دینی و آموزه‌های اسلامی مقابله می‌شد چرا که اساس حکومت پهلوی نامشروع و حکومتی طاغوتی بود. ملت ایران با آگاهی، خواستار برقراری حکومت اسلامی شدند و با تبعیت از دستورات امام خمینی(ره) در این راه، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

Image result for ?دفاع مقدس?‎

*دوران دفاع مقدس؛ مقطعی فراموش ناشدنی

دوران دفاع مقدس از جمله مقاطع بی‌بدیل و فراموش‌نشدنی تاریخ انقلاب است. مردم در شرایطی که کشور هنوز عمر چندانی از حکومت نوپای اسلامی و نهضت تاریخی خود را تجربه نکرده بود و ساختارهای سیاسی و نظامی جدید نیز آرایش کامل نیافته بود، مورد تهاجم حزب بعث عراق به پشتیبانی ابرقدرت‌های جهانی واقع گردید.

در آغاز جنگ تحمیلی علیه ایران اسلامی، ظاهراً شرایط به نفع صدام و حزب بعث بود چرا که دشمن بعثی با ابزار و تجهیزات کامل و حمایت‌های بی‌دریغ تبلیغات جهانی به مقابله با کشوری آمده بود که از اینگونه پشتیبانی‌ها و مهمات ابرقدرت‌های شرق و غرب بی‌نصیب بود. گرچه شاید در نگاه اول ناباورانه بنمایاند اما ایران اسلامی در چنین شرایط سخت و طاقت‌فرسایی توانست به مقابله با نیروهای متجاوز پرداخته و با بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف شده توسط دشمن، اجازه ندهد حتی یک وجب از خاک میهن به دست دشمن بیفتد.

با هدایت‌های مدبرانه امام خمینی(ره) و ایستادگی ملت ایران در برابر متجاوزین، جنگ هشت‌ساله تحمیلی پایان یافت اما دستاوردها و برکات دفاع مقدس باقی ماند. این دستاوردها آنقدر گسترده و مهم هستند که می‌توان از هر منظری، جلوه‌ای را یافت و تشریح کرد.

*آشکار شدن دشمنی دشمنان اسلام

ایجاد حکومتی بر مبنای اسلام ناب محمدی(ص) برای دشمنان دین بسیار ناگوار آمد چرا که منافع شیاطین و طاغوتیان در خطر افتاد. در رأس هرم دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، آمریکا قرار داشته و دارد؛ اما به راستی چرا آمریکا با نظام جمهوری اسلامی ایران مخالف بوده و هست؟

دشمنی آمریکا با نظام نوپای اسلامی در ایران، یک مسأله صرفاً سیاسی نیست؛ بلکه اختلاف جمهوری اسلامی ایران با آمریکا یک مسأله اعتقادی می‌باشد. آنها اساساً با تشکیل حکومت اسلامی با تعاریف و مفاهیم واقعی کلمه مخالف بودند. سیاستمداران آمریکایی‌ در طول تاریخ، ظلم‌های بی‌شماری در حق ملت‌ها و بخصوص امت‌های اسلامی روا داشته‌اند. آنها از غفلت ملت‌ها سوء استفاده کرده و در ممالک اسلامی دست به هر کاری می‌زدند؛ از غارت و چپاول اموال ملت‌ها گرفته تا تحقیر و سرکوب اعتقادات مذهبی و دینی. ملت‌ها در برابر سیاست‌های شیطان بزرگ، مظلوم واقع شده بودند؛ سرسپردگی دولت‌ها به آمریکا، اختیار آنان برای وضع مقررات و قوانین به نفع ملت را گرفته بود و عملاً انچه که در کشور جاری بود، قوانینی از جنس خواسته‌های سیاست‌مداران آمریکایی بود.

در چنین شرایطی ملت ایران با آگاهی و اعتماد به وعده‌های پروردگار، راه اسلام ناب را برگزیدند و ریشه فساد را برای همیشه از کشور برکندند. آنچه که پس از این آشکار شد، دشمنی دولت‌های سرسپرده استکبار جهانی با ساختار حکومت ایران بر پایه اسلام ناب بود. با شروع جنگ تحمیلی، بیشتر دولت‌ها با آنکه واقعیت ماهیت متجاوز بعثی را می‌شناختند اما چشمان خود را بر روی حقایق بستند و با حمایت‌های گسترده نظامی و تسلیحاتی و حتی با اعزام نیرو به کمک صدام شتافتند. گرچه جنگ تحمیلی با پیروزی مقتدرانه ایران اسلامی به پایان رسید و دشمنان روسیاه شدند اما ملت ایران هرگز خباثت‌های آمریکا و سرسپردگان استکبار را فراموش نخواهند کرد.

*افزایش روحیه خودباوری پس از جنگ تحمیلی

تقویت اعتماد بنفس و خودباوری، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای هشت‌سال دفاع مقدس بود. ملت ایران و بخصوص جوانان دریافتند که دشمنان هیچ نفعی را برای ملت نمی‌خواهند و بر سر راه پیشرفت کشور سنگ‌اندازی می‌کنند لذا خود را باور کردند و با تکیه بر توانمندی‌های خود، به پیشرفت‌های شگرفی در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و علمی همچون فناوری‌های نوین دفاعی دست یافتند و این مهم تا امروز نمود فزاینده‌ای داشته است.

Image result for ?دفاع مقدس?‎

*تولد تفکر بسیج به‌عنوان یک ایدئولوژی کارآمد

ایجاد تفکر بسیج به عنوان یک ایدئولوژی کارآمد در راستای پیشرفت همه‌جانبه کشور، یکی از بارزترین و کاربردی‌ترین دستاوردهای دفاع مقدس بود. امروز تفکر بسیج توانسته است پل‌های مستحکمی بین تئوری و عمل در ساختار حکومت دینی در موضوعات اقتصادی؛ مسائل فرهنگی و اجتماعی؛ دفاعی و نظامی؛ علمی، پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد نماید و ثابت کند که موفقیت و پیشرفت واقعی زمانی حاصل می‌شود که با اخلاص و مجاهدت، خودباوری همراه با تکیه بر ظرفیت داخلی بکار بسته شود و هرگز چشم به راه کمک بیگانگان نباشیم.

*مطرح شدن ایران به عنوان قدرتی بازدارنده در جهان

در دفاع مقدس"> هشت سال دفاع مقدس، فشار و مشکلات بی‌شماری بر ملت و دولت بود. ایران اسلامی در چنین شرایطی مورد تحریم تسلیحاتی بسیاری از کشورها واقع گردید. این امر موجب خیزش نیروهای داوطلب در قالب بسیج و سپاه گشت و با افزایش قدرت نظامی ایران، توانایی و قدرت ارتش رژیم بعث عراق رو به تحلیل رفت و نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بازدارنده در جهان مطرح شد.

*تثبیت فرهنگ ایثار و شهادت

تثبیت فرهنگ ایثار، مجاهدت و شهادت در بین ملت ایران از دیگر دستاوردهای دفاع مقدس بود. این فرهنگ متعالی موجب شد تا ایران اسلامی شکست‌ناپذیر جلوه کند و دشمنان فکر تجاوز به خاک ایران را برای همیشه از سر بیرون کنند. این فرهنگ باعث شد تا ارتش تا بن دندان مسلح رژیم بعث عراق که از حمایت‌های گسترده کشورهای دنیا برخوردار بود، طعم تلخ شکست و ذلت را بچشد؛ شکست سنگینی که در اوایل شروع جنگ تحمیلی حتی به قوه مخیله طراحان این جنگ خطور نمی‌کرد؛ این نتیجه حاصل تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی بود.

*نمود توانمندی‌های فنی و خلاقیت‌های مهندسی نظامی

استفاده از توانمندی‌های فنی و خلاقیت‌های مهندسی و طراحی سخت‌افزارهای جنگی در یک جنگ نابرابر، از دیگر موفقیت‌های چشمگیر ملت ایران در دوران دفاع مقدس بود.

امروز به مراتب ضروری‌تر به نظر می‌رسد تا توان دفاعی و نظامی کشور ارتقاء یابد. قدرت دفاعی و نظامی کشور، عامل مهم بازدارندگی متجاوزین و زیاده‌خواهان به امنیت و نظام جمهوری اسلامی می‌باشد. به جرلت می‌توان گفت که امروز اقتدار نظامی کشور موجب پس‌رفت دشمن و عامل بازدارندگی در برابر تهدیدات آمریکا شده است. مقطع طلائی دوران دفاع مقدس، پشتوانه نظامی کشور را به دشمن شناساند و امروز به پشتیبانی همین قدرت نظامی و پیشرفت‌ها در این حوزه است که هیچ قدرتی توان مقابله با ایران اسلامی را ندارد.

*انقلاب اسلامی، بهاری بی‌خزان؛ لزوم حراست از گنجینه دستاوردهای انقلاب

مقام معظم رهبری در خصوص تبیین ویژگی انقلاب اسلامی ایران فرموده‌اند: «...خصوصیت این انقلاب عظیم اسلامی که شما ملت ایران راه انداختید، این بود که به فضل الهی آن بهار تا امروز خزان نداشته. این ایستادگی، این ثبات، این تداوم، این پایبندی به ارزش‌ها و اصولی که انقلاب برای این مردم آورد، همان چیزی است که امیدها را در دل‌های ناظران در سرتاسر دنیائی که می‌بینند و نگاه میکنند، پایدار می‌کند. این اتفاق در انقلاب ما افتاده است.»

جا دارد تا همواره نقش هدایت‌های الهی ولایت فقیه در خلق حماسه‌ها و در حیات معنوی کشور تبیین شود. نباید قدرت دفاعی و وحدت نیروهای مسلح و بسیج در راستای دفاع در مقابل تهدیدات به فراموشی سپرده شود. دشمن همواره در کمین است؛ اسلام همواره در معرض تهدیدات کفار بوده و هست لذا روحیه مقاومت، ایثار و شهادت‌طلبی بیش از پیش در جامعه بایستی نهادینه گردد و رفتار رزمندگان دوران دفاع مقدس در تبعیت از ولایت فقیه همواره به عنوان یک الگوی راهبردی در سطح جامعه و بخصوص در بین جوانان و نوجوانانی که آن دوران را درک نکرده‌اند، تبیین و مطرح شود.

امروز و پس از گذشت بیش از سی و شش سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی، شاهد صدور انقلاب و اندیشه امام خمینی(ره) به دنیا هستیم. گنجینه دستاوردهای دفاع مقدس باید حفظ شود و از تجربیات این دوران سرتاسر معنوی و نورانی استفاده گردد. 

نویسنده: اسدالله محبی

منبع خبر : سفیر افلاک    حرف لر

منبع خبر : سفیر افلاک    حرف لر


» نظر