سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معضلی به نام نبود خط کشی در خیابان های شهر/ وقتی رانندگان باید ب

رانندگی بین خطوط از مصادیق بارز فرهنگ ترافیک در جوامع محسوب می شود و رعایت آن نقش مهمی در کاهش بار ترافیک دارد اما در شهر خرم‌آباد نبود خیابانهای خط‌کشی شده باعث سردرگمی رانندگان و سنگین شدن بار ترافیک شده است.

معضلی به نام نبود خط کشی در خیابان های شهر/ وقتی رانندگان باید بین خطوط نامرئی برانند

رانندگی بین خطوط از مصادیق بارز فرهنگ ترافیک در جوامع محسوب می شود و رعایت آن نقش مهمی در کاهش بار ترافیک دارد اما در شهر خرم‌آباد نبود خیابانهای خط‌کشی شده باعث سردرگمی رانندگان و سنگین شدن بار ترافیک شده است.

 

 

به گزارش سفیر افلاک یکی از مواردی که افراد در هنگام امتحان رانندگی برای اخذ گواهینامه باید مورد توجه قرار ردهند حرکت بین خطوط است .

 

حرکت بین خطوط خودروها از این جهت حائز اهمیت است که در صورت توجه به آن بار ترافیکی تا حد قابل ملاحظه‌ایی کاهش می‌یابد ،و در مقابل عدم حرکت بین خطوط هم باعث سنگین شدن ترافیک می‌شود ضمن اینکه بسیاری از تصادفات درون شهری هم به خاطر بی توجهی به حرکت بین خطوط است.

 

لذا با توجه به افزایش روزافزون خودروها در شهرهای ایران توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در جهت کاهش ترافیک ضرورت بیشتری پیدا می‌کند که در این بین حرکت بین خطوط هم باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد کمااینکه در ماده 119 آیین نامه راهنمایی و رانندگی هم صراحتا به حرکت خودروها در بین خطوط تاکید شده است و مطابق قانون حرکت نامنظم و پیچ در پیچ در خیابانها ممنوع است.

 

از طرفی حرکت بین خطوط از مصادیق بارز فرهنگ ترافیکی بشمار می‌رود و در حقیقیت در جوامعی که به حرکت بین خطوط توجه بیشتری شود می توان فرهنگ بالای آن جامعه شهری را دریافت کرد.

 

این موضوع آنقدر اهمیت دارد که هم اکنون درشهر تهران کمپینی بنام "من بین خطوط می‌رانم " تشکیل شده است و هدف از این کمپین چنانکه از نام آن بر می‌آید ترویج فرهنگ حرکت بین خطوط در بین رانندگان است.

 

در این گزارش می خواهیم نگاهی به وضعیت موجود در شهر خرم‌آباد در این زمینه و میزان توجه رانندگان  این شهر به حرکت بین خطوط  بیاندازیم.

 

ترافیک

 

مصلما برای تحقق هر برنامه و طرحی ابتدا باید زیر ساخت های آن فراهم شود و بر این اساس برای اینکه خودروها در بین خطوط  برانند باید تمامی خیابانهای اصلی دارای خط کشی طولی مناسب باشند که متاسفانه با نگاهی به خیابان‌های شهر خرم‌آباد در می یابیم که حرکت بین خطوط خودروها رویایی بیش نیست چرا که خطوطی وجود ندارد که رانندگان بخواهند خودروها را از بین آنها برانند.

 

با توجه به افزایش روز افزون جمعیت شهر خرم‎‌آباد و اینکه روزانه به تعداد خودروهای این شهر اضافه می‌شود و از طرفی خیابان جدیدی هم احداث نمی شود تا بار ترافیکی کاهش پیدا کند، تنها راه کاهش  ترافیک رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است که حرکت بین خطوط هم یکی از این قوانین بشمار می‌رود.

 

با این وجود حتی اگر رانندگان هم بدنبال حرکت بین خطوط باشند ،خطوطی در خیابانهای شهر خرم‌آباد مشاهده نمی شود که این موضوع بیش از هر چیزی نشان دهنده این است که فرهنگ ترافیکی متاسفانه در بین مسئولان و متولیان امر جا نیفتاده داشت و تا زمانی که این فرهنگ در بین مسئولان نهادینه نشود مشکلات ترافیکی شهر خرم‌آباد روز به روز بیشتر می‌شود و دود این بی توجهی هم به چشم مردم می رود .

 

با این حال شهرداری خرم‌آباد به عنوان متولی خط کشی کردن خیابانهای این شهر گاهی اوقات اقدام به خط کشی برخی خیابان ها می ‌کند که متاسفانه کیفیت کار بگونه‌ایی است که با گذشت چند روز اثری از خط کشی های صورت گرفته مشاهده نمی شود و در حقیقت انجام اینگونه خط کشی های بی کیفیت چیزی جز هدر دادن بیت المال نیست و انتظار می رود  مسئولان توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند.

 

ترافیک خرم‌آباد

اما همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم حرکت بین خطوط نقش قابل توجهی در کاهش بار ترافیک دارد و قانون راهنمایی و ر انندگی هم بر این موضوع تاکید می کند لذا برای درک بهتر این موضوع و آگاهی بیشتر از شرایط خیابانهای خرم‌آباد،  با سرهنگ مرادی رئیس پلیس راهور استان لرستان گفتگویی انجام دادیم.

 

 سرهنگ منوچهر مرادی در گفتگو با سفیر افلاک با بیان اهمیت خط کشی خیابانهای درون شهری ، عنوان کرد: خط کشی خیابانهای درون شهری نقش بسیار مهمی در روان سازی ترافیک دارد چرا که خودروها با حرکت بین خطوط مسیر حرکتی خود را مشخص کرده و بر این اساس از حرکات پیچ در پیج کاسته می شود .

 

وی افزود: در قانون راهنمایی و رانندگی هم توجه ویژه ایی به رانندگی بین خطوط شده است بگونه ایی که اگر خطوط وجود داشته باشد و خودرویی به حرکت بین آن توجه نداشته باشد و مدام مسیر خود را تغییر دهد با اعمال قانون مواجه شده و 50 هزار تومان جریمه می‌شود.

 

رئیس پلیس راهور استان لرستان خاطرنشان کرد: خط کشی خیابانها باعث می شود رانندگان مسیر حرکت خودروها را بهتر بشناسند و این موضوع در کاهش تصادفات هم تاثیر دارد کمااینکه اگر تصادفی هم در درون شهر رخ دهد با توجه به مسیر حرکت خودروها در بین خطوط راحت تر  می توان مقصر را شناسایی کرد.

 

وی ضمن انتقاد از نبود خط کشی مناسب در خیابانهای شهر خرم‌آباد ابراز داشت: متاسفانه در خیابانهای شهر خرم‌آباد خط کشی وجود ندارد که خودروها در بین آنها حرکت کنند و همین موضوع باعث  فشردگی و سنگین شدن ترافیک درون شهری شده است.

 

سرهنگ مرادی گفت: مطابق قانون شهرداری ها باید نسبت به خط کشی طولی و عرضی خیابان‌ها اقدام کنند اما متاسفانه علیرغم اینکه درشورای ترافیک استان همواره بر خط کشی خیابانهای خرم‌آباد تاکید می شود می بینیم که اکثر خیابانهای این شهر فاقد خط کشی هستند ضمن اینکه در برخی موارد هم که خط کشی صورت می‌گیرد به دلیل کیفیت پایین کار، پس از چند روز خط کشی‌ها کاملا محو می‌شود.

 

 

وی اظهار داشت:سالانه 60 درصد از جرائم راهنمایی و رانندگی در هر شهری به حساب شهرداری آن شهر واریز می شود و لذا انتظار می رود شهرد اری‌ها هم در انجام وظایف خود از جمله خط کشی خیابانها توجه بیشتری داشته باشند و در این زمینه به مطالبات شورای ترافیک توجه کنند.

 

رئیس پلیس راهور استان لرستان بیان داشت: با توجه به بازگشایی مدارس از شهرداری‌ها انتظار داریم تا به خط کشی عرضی و ایجاد علائم در مقابل مدارس هم توجه ویژه داشته باشند تا رانندگان نسبت به عبور عابرین و دانش آموزان در نزدیک مدارس آگاه شوند و بیشتر رعایت کنند.

 

در این راستا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد نیز در ارتبارط با اقدامات شهرداری برای خط کشی خیابانهای خرم‌آباد در گفتگو با سفیر افلاک اظهار داشت:در شهرهایی که شهرداری در آنها درآمد بالای دارد اعتبارات زیادی در اختیار آنها قرار می گیرد و سالانه سه یا چهار بار خط کشی خیابانها انجام می شود اما اعتبارات شهرداری خرم‌آباد  مانند کلان شهرها نیست و در حقیقت ما با محدودیت مالی مواجه هستم لذا مانند بسیاری از شهرهای کشور ما هم سالانه فقط  دو بار اقدام به خط کشی خیابانها می‌کنیم.

 

وی افزود: شهرداری خرم‌آباد در پایان شهریور ماه و اواخر اسفند هر سال اقدام به خط کشی خیابانها می کند که بر این اساس از یکی دو هفته گذشته کار خط کشی را در برخی از خیابانهای شهر خرم‌آباد شروع کرده ایم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری خرم‌آباد عنوان کرد:از ابتدای سال 95 تا کنون حدود 24 کیلومتر خط کشی طولی به صورت رفت و برگشت در خیابانهای خرم‌آباد انجام شده است و برای این کار در مجموع حدود 200 میلیون تومان هزینه شده است.

 

وی ادامه داد:علاوه بر این در بحث خط کشی عرضی در معابر و خیابانها هم در 6 ماهه نخست امسال اقدامات خوبی صورت گرفته است بگونه ایی که حدود 36 میلیون تومان هم در این زمینه هزینه شده است.

 

سالارپور در پاسخ به اینکه چرا خط کشی های انجام شده با گذشت چند روز کاملا از سطح خیابانها محو می شوند نیز عنوان داشت:یکی از دلایلی که باعث می شود خط کشی ها محو شود به نامرغوب بودن و کیفیت پایین آسفالت خیابانها بر می گردد و علت دیگر هم این است که خرم‌آباد در حقیقت یک شهر کثیف است و چون اکثر خودروها از اطراف شهر می‌آیند و لاستیک آنها کثیف است خیلی زود خط کشی ها را تیره می کنند کمااینکه بارها با شستن خیابانها شاهد بودیم که خط کشی ها مجددا نمایان شده است.

 

وی ابرازداشت:در حال حاضر خط کشی برخی از خیابانها در خرم‌آباد امکان پذیر نیست که از جمله میتوان به بلوار بهارستان اشاره کرد که به دلیل ایجاد تقاطع غیر همسط در این مسیر نمی توان فعلا در این خیابان خط کشی انجام داد چرا که سریعا محو می شود.

 

این مسئول یادآور شد: شهرداری خرم‌آباد بزودی بسیاری از خیابانهای این شهر را خط کشی می کند اما با توجه به نزدیک بودن ایام محرم و برگزاری آیین گل مالی توسط شهروندان بهتر است که خط کشی ها را به بعد از این ایام موکول کنیم چرا که  گل مالی ها و انجام مراسمات عزاداری باعث از بین رفتن و محو شدن خط کشی ها می شود کمااینکه اگر در این مدت بارندگی هم صورت بگیرد خیابانها تمیزتر می‌شود و میتوان خط کشی با کیفیت‌تری انجام داد.

منبع خبر:  سفیر افلاک        حرف لر


» نظر