سفارش تبلیغ
صبا ویژن

احداث \حسینه اعظم خرم آباد\ از همت مسئولان تا همکاری هیئت ها

چند سالی است که با نزدیک شدن به  ماه محرم بحث تشکیل یک هیئت بزرگ سینه زنی در شهر خرم‌آباد مطرح می شود اما این موضوع تاکنون در حد حرف و سخن باقی مانده است بگونه ایی که هیچ گامی نه از سوی مسولان و نه از سوی هیئت‌های مذهبی در این راستا برداشته نشده است.

احداث "حسینه اعظم خرم آباد" از همت مسئولان تا همکاری هیئت ها

به گزارش سفیر افلاک چند سالی است که با نزدیک شدن به  ماه محرم بحث تشکیل یک هیئت بزرگ سینه زنی در شهر خرم‌آباد مطرح می شود اما این موضوع تاکنون در حد حرف و سخن باقی مانده است بگونه ایی که هیچ گامی نه از سوی مسولان و نه از سوی هیئت‌های مذهبی در این راستا برداشته نشده است.

 

عزاداری مردم خرم‌آباد در وصف سالار شهیدان در کشور زبانزد است و یا اگر شرایطی فراهم شود که هیئت‌های مذهبی فعال در این شهر حداقل در روزای تاسوعا و عاشورا همگی در یکی از خیابانهای بزرگ و اصلی شهر جمع شوند ،بی شک در معرفی هر چه بهتر فرهنگ عاشورایی موجود در بین مردم خرم‌آباد درسطح کشور موثرتر خواهد بود و این می تواند گام بسیار موثری در جذب گردشگران مذهبی باشد.

 

در طول چند سال گذشته شهر زنجان با اجرای این برنامه بسیار موفق عمل کرده است بگونه ایی که هیئت‌های مذهبی این شهر همگی در کنار هم جمع می شوند و به صورت واحد به عزاداری برای امام حسین (ع) می پردازند و از این طریق سالانه خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله در ایام محرم به زنجان می روند تا عزاداری مردم این شهر را ببینند.

 

یقینا عزاداری‌های مردم خرم‌آباد هم می تواند مانند زنجان باعث جذب گردشگران مذهبی و عاشقان سید و سالار شهیدان شود کمااینکه برخی آداب خاص موجود در عزاداری قوم لر مانند آیین گل مالی در سطح کشور شاخص است و در صورتی که بیشتر به  این موضوع توجه شود خرم‌آباد در سال های آتی می تواندد مقصد بسیاری از گردشگران مذهبی باشد.

 

در این راستا تشکیل یک هیئت بزرگ سینه زنی در شهر خرم‌آباد ضروری بوده و این اقدام می‌تواند گام بلندی در راستای جذب توریست مذهبی باشد چرا که هر چه جمعیت عزاداری بیشتر و منسجم تر باشد در جذب گردشگران از طریق تبلیغات رسانه‌ایی هم موثرتر خواهد بود.

 

اما برای تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی در خرم‌آباد علاوه بر اینکه خود هیئت های مذهبی می‌بایست پیش قدم باشند،دستگاهای دولتی هم می توانند نقش مهمی داشته باشند ، کمااینکه مسولان می توانند هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام دهند و شرایط لازم را برای تجمع عزاداران در یک محل مناسب ایجاد کنند اما وظیفه اصلی اجرای مراسم بر عهده خود هیئت‌ها باشد چرا که تجربه نشان داده است هر گاه امور در دست خود مردم باشد موفقیت بهتری در کار حاصل می‌شود.

 

برای بررسی بیشتر این موضوع و اینکه دریابیم برای تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی خرم‌آباد چه اقداماتی صورت گرفته و اصلا دستگاهای دولتی چه اقداماتی می توانند در این زمینه انجام دهند با فرماندار خرم‌آباد گفت و گویی انجام دادیم.

 

حبیب‌الله خجسته پور در گفت وگو با سفیر افلاک بیان داشت: ما با کلیت موضوع برای تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی در خرم‌آباد موافق هستیم اما نکته مهم اینجاست که ما بعنوان دولت نمی توانیم خط سیری باری عزاداری های ترسیم کنیم چرا که عزادری‌ها کاملا مردمی است.

 

وی افزود:سال گذشته نمونه هایی از تجمع عزاداران در ایام خرم‌آباد در ایام 28 صفر و اربعین داشتیم اما تا کنون تجمع بزرگ عزاداران د ایام محرم صورت نگرفته است.

 

فرماندار خرم‌آباد عنوان کرد:ما آمادگی این را داریم برای تجمع بزرگ عزادارن خرم‌آبادی در دهه محرم بستر را فراهم کنیم اما مهم این است که خود هیئت ها پیش قدم شوند و باید ببینیم اصلا مداحان و هیئت ها حاضر به تشکیل هیئت بزرگ هستند یا خیر؟

 

وی وجود هیئت‌های متعهد عزاداری در محله‌ها را نشان از ارادت ویژه مردم خرم‌آباد به سید و سالار شهیدان دانست و اظهار کرد: ما نباید این نکته را فراموش کنیم که یکی از دلایل بقا و دوام عزاداری وجود دسته‌جات و  هیئت‌های عزاداری  محلات است و لذا نباید شرایط بگونه ایی باشد که این هیئت ها فعالیت خود را تعطیل کنند.

 

خجسته‌پور خاطرنشان کرد:تشکیل هیئت بزرگ باید بگونه‌ایی باشد تمام هیئت های مذهبی ددر این کار دخیل باشند و ما هم می توانیم شرایط را برای تجمع عزادارن عزیز فراهم کنیم.

 

وی ادامه داد: هیچ مشکلی برای تجمع عظیم عزاداران وجود ندارد و نکته مهم در این زمینه مشخص شدن زمان و مکان تجمع عزاداران است که برای این کار هیئت های مذهبی باید آمادگی داشته باشند.

 

فرماندار خرم‌آباد تشکیل هیئت بزرگ مذهبی را نیازمند برنامه ریزی دقیق دانست و افزود:برای این کار باید از چند ماه قبل برنامه ریزی صورت بگیرد و لذا اینکه امسال حتما شاهد تشکیل یک هیئت بزرگ مذهبی باشیم شاید میسر نباشد.

 

علی جهان آرا از مداحان  قدیمی شهر خرم آباد نیز در گفت وگو با سفیر افلاک در ارتباط با تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی این شهر بیان داشت: قبلا هم صحبت تشکیل هیئت بزرگ در خرم آباد شده بود اما متاسفانه هیئت ها از این موضوع استقبال نمی کنند و دلیل آن این است که بسیاری از افراد می گویند هر محله در خرم آباد هیئت خاص خود را دارد.

 

وی افزود: متاسفانه در گذشته شرایط بگونه‌ایی بود که هیئت ها کمتر در کنار هم جمع می شدند و یکی از دلایل عدم تشکیل هیئت بزرگ خرم آباد هم همین است.

 

جهان آرا که عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز می باشد به وظیفه مسئولین در ایجاد هیئت بزرگ سینه زنی خرم آباد اشاره نمود و تصریح کرد :مسئولان فقط می توانند زیر ساخت ها و بسترهای لازم را برای تشکیل هیئت بزرگ فراهم کنند اما در حقیقت مدیران هیئت های مذهبی هستند که باید کنار هم بیایند و با همدلی و انسجام هیئت بزرگ را تشکیل دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: سپاه حضرت ابوالفضل در چند سال گذشته تجربه خوبی در جمع کردن هیئت های مذهبی انجام داد به گونه ای که در چند سال اخیر چند هیئت بزرگ خرم آباد در روزهای تاسوعا و عاشورا در حسینیه ثارالله کنار هم جمع می شوند و به عزاداری می پردازند و به حقیقت باید گفت که سپاه گام نخست را برای تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی خرم آباد برداشته است.

 

این مداح اهل بیت (ع) عنوان کرد: برای تشکیل هیئت بزرگ سینه زنی محلات باید در کنار هم باشند و باید در این زمینه تلاش کنند و البته باید به این نکته هم توجه داشت که شاکله هیئت های مذهبی در محلات هم باید حفظ شود.

 

وی یادآورشد: کار اصلی در تشکیل هیئت بزرگ مذهبی خرم آباد باید به عهده خود مردم باشد و مسئولان باید فقط نقش حمایتی را داشته باشند.

 

جهان‌آرا اظهارکرد: یقینا در صورتی شرایط مناسب فراهم شود بسیاری از هیئت‌ها هم استقبال می کنند که در یک جا جمع شوند و در کنار هم ارادت خود را به اهل بیت نشان داده و به عزاداری برای سید و سالار شهیدان بپردازند.

منبع خبر: سفیر افلاک     حرف لر


» نظر