سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه ای تاریخی که میعادگاه عزاداران حسینی شد/شبستان هایی که سقاخ

امسال برای اولین بار سقاخانه در یکی از خانه های تاریخی بروجرد برپا شده که در این شب های محرم میعادگاه عزاداران حسینی شده است، شبستان های خانه تاریخی افتخار الاسلام طباطبایی سقاخانه شده اند.

خانه ای تاریخی که میعادگاه عزاداران حسینی شد/شبستان هایی که سقاخانه شدند

به گزارش سفیر افلاک و به نقل از  بازتاب بروجرد محرم که از راه فرا می رسد، هر یک از عاشقان سید الشهدا(ع) با همه عشق و ارادت به عزاداری می پردازند، سینه زنی، زنجیر زنی، مداحی، روضه خوانی، پذیرایی از عزاداران و همه در غم ازدست دادن امام حسین(ع) و یاران باوفایش بر سر و سینه می زنند.

 

در شهرستان بروجرد نیز مانند سایر شهرهای کشور مراسم عزاداری در دهه اول محرم بسیار ویژه برگزار می شود و تکیه ها، حسینیه ها و مساجد مملو از خیل عزاداران حسینی هستند.

 

محله های قدیمی بروجرد این روزها حال و هوای دیگری دارند، محله هایی که سرتا سر آنها با پرچم های سیاه پوشیده شده و میزبان عزاداران امام حسین(ع) هستند.

 

یکی از مهمترین آیین مردم بروجرد در ایام محرم، برپایی سقاخانه هاست، سقاخانه هایی که میزبان عزاداران حسینی هستند و بسیاری از منازل شخصی قسمتی از منزل را با سیاهپوش کردن به عنوان سقاخانه از عزاداران حسینی پذیرایی می کنند.

 

بستن سقاخانه ها آیینی است که در سال 91 در فهرست معنوی کشور به نام بروجرد ثبت شد و امسال برای اولین بار در یکی از تاریخی ترین خانه های بروجرد سقاخانه ای بسیار زیبا برپا شده است که هر شب جمع کثیری از عزاداران بروجرد در خانه افتخار الاسلام طباطبایی از این سقاخانه بازدید می کنند.

 

خانه ای تاریخی که میعادگاه عزاداران حسینی شد

  در میان این همه هیاهو و صدای طبل ها، خانه ای در کنج شهر پُراز آرامش سیاهپوش شده، خانه ای که قدمت آن به دوره قاجار برمی گردد و این خانه تاریخی متعلق به یکی از روحانیون بروجرد و از خانواده سادات طباطبایی به نام حاج آقا افتخار الاسلام نبوی طباطبایی بوده است.

 

در گذشته های بسیار دور در این خانه سقاخانه برپا می شد اما سالهای سال بود که این خانه تاریخی در ایام محرم و از بستن سقاخانه ها مغفول مانده بود تا این که امسال سقاخانه ای زیبا در دو قسمت شبستان منزل و در طبقه پایین برپا شده است.

 

خانه ای تاریخی که میعادگاه عزاداران حسینی شد

  وارد کوچه که می شوی، صدای مداحی تو را کم کم به سوی خانه هدایت می کند، درب منزل باز است، در دو طرف در ورودی این خانه پارچه های سیاهی که روی آنها نوشته شده به مجلس عزای امام حسین (ع) خوش آمدید قرار دارد که نشانه ای از وجود سقاخانه در این منزل است.

 

وارد حیاط که می شوی صدای آب حوض های بزرگی که در سه قسمت حیاط قرار دارند آرامش را هدیه می دهند، یک شبستان برای بانوان و یک شبستان برای برادران سیاهپوش شده است، با ورود به شبستان بانوان که در آن سقاخانه قرار گرفته قاب عکسی از حاج آقا افتخار الاسلام طباطبایی قرار دارد که روزگاری این روحانی بزرگ خود در این منزل زندگی می کرده، شبستان سیاهپوش است، منبری پلکانی که روی هر پله چند چراغ وجود دارد در این سقاخانه قرار گرفته است.

 

خانه ای تاریخی که میعادگاه عزاداران حسینی شد

  بانوان در این سقاخانه چند لحظه ای می نشینند و پس از پذیرایی با شربت از سقاخانه خارج می شوند که در قسمت برادران هم منبری با چراغ های روشن رنگی و پرچم هایی سیاه با نوشته های محرمی بر در و دیوار این خانه بسیار زیبا قرار گرفته اند.

 

بسیاری از عزادارن و مسافرانی که در ایام محرم به بروجرد سفر می کنند علاوه بر بهره بردن از فضای معنوی سقاخانه ها در ایام حزن و اندوه محرم، از فضای تاریخی این خانه استفاده می کنند.

 

 

انتهای پیام/

سفیر افلاک       حرف لر


» نظر