سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهد تمدن؛ در حسرت فرهنگسرا

خرم آباد را باید تنها مرکز استانی دانست که همچنان فرهنگ دوستان این دیار در حسرت داشتن فرهنگسرا مانده اند.

مهد تمدن؛ در حسرت  فرهنگ‌سرا

به گزارش سفیر افلاک استان لرستان از دیرباز تاکنون دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی و خاص خود بوده و حتی اکنون این موضوع زبان زد خاص و عام است.

 

در این میان شهر خرم آباد نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حتی یکی از دلایلی که اکنون شاهد ثبت موقت دره خرم آباد در فهرست  سازمان یونسکو هستیم را نیز باید از این غنا و پیشینه فرهنگی مردمان این دیار دانست.

 

 با این وجود بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر لرستان بر این عقیده اند که متاسفانه نبود یک فرهنگ سرا در خرم اباد به عنوان یکی از مهمترین ضعف های فرهنگی و هنری لرستان به شمار می رود.

 

 به بیان دیگر خرم آباد را باید تنها مرکز استانی دانست که همچنان فرهنگ دوستان این دیار در حسرت داشتن فرهنگسرا مانده اند.

 

 با وجود اینکه مسئولان قول های متعددی برای احداث فرهنگسرا در خرم آباد داده اند و این موضوع به عنوان یکی از مهمترین مطالبات اهالی فرهنگ و هنر به شمار رفته اما هنوز شاهد تحقق آن نیستیم.

 

حتی تعدادی از اعضای شورای شهر بر این عقیده اند که مجموعه شهری آمادگی لازم برای مشارکت در زمینه احداث این فرهنگسرا را داراست, اما شهرداری به تنهایی به دلیل کمبود شدید اعتبارات توانایی احداث این مجموعه را ندارد.

 

با این حال برخی از کارشناسان و هنرمندان چندین مکان را برای احداث فرهنگسرا پیشنهاد کرده اند که از مهمترین آنها می توان به اراضی موجود در اطراف زیباکنار، پل شاپوری و حتی زمین سینمای سابق موجود در اطراف میدان امام خمینی اشاره کرد.

 

 اگر به دنبال نمایان شدن ظرفیت های فرهنگی و هنری مردم فرهنگساز لرستان هستیم باید زمینه برای احداث فرهنگسرایی جامع در مرکز استان مهیا شود.

 

 مطمئنا در صورت برنامه ریزی مناسب و حمایت های مدیریت ارشد استان این آرزوی دیرینه مردم لرستان عملیاتی خواهد شد و می توان غنای فرهنگی و هنری لرستان را  برای آیندگان به نمایش گذاشت و زمینه را برای اموزش و ترویج حوزه های مختلف فرهنگی و هنری مهیا کرد.

 

استان بدون فرهنگسرا

در همین زمینه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر خرم آباد در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد: متاسفانه شهرستان خرم آباد به عنوان تنها مرکز استانی در کشور بوده که از داشتن فرهنگسرا محروم است.

 

جافر وفایی ادمه داد: این در حالی است که استان لرستان از غنای فرهنگی و هنری بسیار زیادی برخوردار بوده و اکنون نیز در برخی از حوزه ها در سطح دنیا زبان زد خاص و عام است.

 

 

وی عنوان کرد: در 2 سال گذشته در جلسات متعدد, به تمامی مسئولان استان از قبیل استاندار، فرماندار، شهردار و نمایندگان مجلس موضوع ضرورت احداث یک فرهنگسرا گفته شده و بایستی از محل اعتبارات ملی زمینه را برای تحقق این موضوع مهیا کرد.

 

آمادگی استاندار برای حمایت از طرح احداث فرهنگ‌سرا

این مسئول افزود: البته در جلسات مختلف مدیریت ارشد استان امادگی خود را برای تامین 50 درصد از هزینه های مورد نیاز برای احداث فرهنگسرا را در صورت تامین زمین توسط شهرداری اعلام کرده است.

 

این عضو شورای اسلامی شهر خرم آباد بیان کرد: به هر حال چندین مکان همچون اراضی موجود در زیباکنار و پارک شاپوری را برای احداث فرهنگسرا پیشنهاد می کنیم.

 

وفایی ادامه داد: استاندار لرستان قول مساعدی را برای کمک به احداث فرهنگ سرا داده و همچنین مدیریت شهری نیز آمادگی لازم را برای مشارکت در احداث این مجموعه دارد.

 

وی در ادامه با اشاره به اهمیت احداث فرهنگسرا در خرم آباد، گفت: استان لرستان دارای ظرفیت های فرهنگی و هنری متعددی همچون هنر، موسیقی است و به همین دلیل باید هر چه سریعتر اقدامات لازم را برای عملیاتی کردن این مهم انجام دهیم.

 

این مسئول افزود: راهکار اساسی برای احداث فرهنگسرای خرم آباد را باید حمایت همه جانبه دستگاه های مختلف از قبیل استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری دانست.

 

عضو شورای اسلامی شهر خرم اباد ادامه داد: اگر خواهان توسعه فرهنگی و هنری استان هستیم باید هر چه سریعتر این زیرساخت بسیار مهم ایجاد شود.

 

وفایی اظهار کرد: در فرهنگسراها بخش ها و رشته های مختلف فرهنگی و هنری می توانند فعال شده و زمینه را برای آموزش به علاقه مندان مهیا کنند.

 

کمبود فضا برای فعالیت هنرمندان لرستانی

در همین زمینه نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد نیز در گفت و گو با سفیر افلاک بیان کرد:با وجود اینکه اکنون در شهرستان خرم آباد 7 سالن همچون سالن ارشاد، کانون ادب، بانک صادرات، هلال احمر،جهاد کشاورزی  برای انجام فعالیت های هنری وجود دارد, اما هیچ یک از آنها گنجایش و ظرفیت لازم را ندارند.

 

سیف الدین آشتیانی ادامه داد: گنجایش هیچ یک از سالن های اشاره شده بالاتر از 300 تا 400 نفر در حالت عادی نیست، این در حالی است که در هنگام برگزاری مراسم های مختلف شاهد استقبال بی نظیر هنر دوستان لرستانی هستیم.

 

وی عنوان کرد: در اغلب مواقع برای برگزاری برنامه های مختلف با معضل کمبود فضا مواجه بوده و همین موضوع مشکلات زیادی را برای هنرمندان و مردم این دیار ایجاد کرده است.

 

این مسئول در ادامه با اشاره به پتانسیل های ویژه فرهنگی و هنری لرستان، گفت: با وجود اینکه لرستان به عنوان مهد موسیقی به شمار می رود و بزرگان این دیار زبان زد خاص و عام هستند، اما نبود فرهنگسرا را باید یکی از مشکلات اساسی این حوزه دانست.

 

نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد بیان کرد: به همین دلیل باید مسئولان زمینه را برای احداث فرهنگسرای شهر خرم اباد مهیا کنند.

 

لزوم احداث فرهنگ‌سرا در جنوب شهر خرم آباد

آشتیانی ادامه داد: پیشنهاد می شود این فرهنگ سرا در محل سینمای سابق میدان امام  که دارای زمینی به ماحت 2 تا 3 هزار متر مربع بوده و یا در ساختمان های ترمینال نیمه کاره جنب پارک شاپوری احداث شود.

 

وی اظهار کرد: به هر حال با توجه به کمبود امکانات و زیرساخت ها در جنوب شهر انتظار داریم که فرهنگسرای شهر در جنوب خرم آباد  احداث شود تا مردم این منطقه نیز بتوانند از این امکانات فرهنگی و هنری مختلف بهره برند.

 

این مسئول افزود: به هر حال مدیریت ارشد استان امادگی خود را برای تامین بخشی از هزینه ها اعلام کرده و مطمئنا مجموعه مدیریت شهری نیز از تمام ظرفیت خود برای کمک به احداث این فرهنگسرا استفاده خواهد کرد.

آشتیانی عنوان کرد:انتظار تمامی هنرمندان و مردم خرم ابادآغاز هرچه سریعتر اقدامات مورد نیاز برای احداث فرهنگسرا در این شهر بوده و امیدواریم متولیان امر زمینه را برای تحقق این هدف مهیا کنند.

 

شهرداری توانایی مالی برای احداث فرهنگ‌سرا را ندارد

در همین راستا شهردار خرم آباد در گفت و گو با سفیر افلاک نیز به بیان دیدگاه های خود پرداخته و افزود: وجود فرهنگسرا به عنوان یکی از ضروریات فرهنگی برای شهر خرم ابا به شمار می رود، اما با توجه به محدودیت های شدید مالی شهرداری توانایی احداث این مجموعه را ندارد.

 

یحیی عیدی بیرانوند ادامه داد: شهرداری مشکلی برای تامین زمین این مجموعه نداشته، اما باید دید که متولی احداث فرهنگسرا کیست، چرا که شهرداری نمی تواند اقدام به ایجاد این فرهنگسرا کند.

 

وی عنوان کرد: با توجه به هزینه بر بودن احداث فرهنگسراها تنها راهکار عملیاتی برای تحقق این خواسته را باید مشارکت دستگاه های مختلف در این زمینه دانست.

 

این مسئول افزود: باید موضوع احداث فرهنگسرا در یک کارگروه ویژه متشکل از دستگاه های مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان تصمیم گیری منطقی در این زمینه داشت.

 

شهردار خرم آباد گفت: با وجود تمامی مشکلات شهرداری از تمام توان خود در راستای احداث این فرهنگسرا استفاده خواهد کرد.

منبع خبر سفیر افلاک       حرف لر


» نظر