سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قتل امنیت؛ گلوله هایی که آرامش را نشانه گرفته است/ ضرورت واکاوی

طی ماههای اخیر اخبار و در پی آن شایعات بسیار و متفاوتی مبنی بر وقوع چندین فقره قتل و درگیری در خرم آباد منتشر شد که تا حدودی امنیت روانی شهروندان را دچار اختلال کرده است.

قتل امنیت؛ گلوله هایی که آرامش را نشانه گرفته است/ ضرورت واکاوی علت افزایش خشونت در جامعه

به گزارش سفیر افلاک طی ماههای اخیر اخبار و در پی آن شایعات بسیار و متفاوتی مبنی بر وقوع چندین فقره قتل و درگیری در خرم آباد منتشر شد که تا حدودی امنیت روانی شهروندان را دچار اختلال کرده است.

 

درگیری 2 گروهی که مشروبات الکی مصرف کرده بودند ، قتل دختر جوان توسط پسر عمو در مقابل چشمان مادرش، تیراندازی شبانه به یک شرکت کامپیوتری در خیابان علوی، تیراندازی به مرد جوانی در خیابان طیب، کشف جسد مرد جوانی در بام خرم آباد که شواهد اولیه حاکی از قتل وی بود، تیراندازی به فروشنده یک مغازه در میدان امام و قتل وی، درگیری میوه فروش سابقه دار سه چرخه ای با یک مغازه دار و قتل با چاقو، حوادث منجر به قتلی است که طی چند ماه اخیر تنها در خرم آباد رخ داده است.

 

  و البته خودکشی مرد جوانی در یکی از پارک های عمومی خرم آباد و کشف جسد یک جوان در یکی از خیابان های پردد شهر و اعلام پلیس مبنی بر اینکه این فرد در حین سرقت شبانه دچار حادثه شده، این روزها افکار عمومی مردم خرم آباد را نگران کرده است.

 

  در این مدت شاید یکی از دلخراش ترین حوادث قتل در خرم آباد، حادثه آتش زدن زنده زنی میانسال توسط همسرش بود، که در مقابل یکی از دانشگاه های استان وی را به صندلی خودرو بست و به آتش کشید.

 

  حادثه ای که چنان سریع و با شدت رخ داد که ماموران آتش نشانی پس از اطفا خودرو متوجه حضور جسد در آن شدند.

 

  قتل استاد رزمی کار توسط شاگردش، وقوع دو حادثه جداگانه و کشته و سوخته شدن دو جوان توسط دوستان نزدیکشان، مرگ پسربچه هشت ساله با تفنگ بر اثر درگیری طایفه ای و قتل یک جوان متصدی پست بانک روستایی از حوادثی است که در ماههای اخیر رخ داد.

 

  کشف جسد دختر جوانی که ظاهرا در یک موسسه فرهنگی در خیابان علوی مشغول بکار بوده، نیز بر چرایی وقوع قتل ها در خرم آباد افزود.

 

  حوادثی که شاید عدم اطلاع رسانی صحیح در خصوص جزییات آن، موجب بروز شایعات و به اصطلاح یک کلاغ چهل کلاغ شده و همچنان در محافل عمومی دست به دست می شود.

 

 شهریور امسال نیز تیراندازی در مراسم عروسی یکی از روستاهای خرم آباد موجب کشته شدن یک جوان 20 ساله شد.

 

مهر ماه سال جاری نیز به دلیل وجود سلاح گرم در منزل یکی از شهروندان خرم آبادی؛ یک پسر بچه با گرفتن اسلحه به سمت خواهر خود که یکی از دانش آموزان تیز هوش این استان به شمار می رفت و بارها توانسته بود در مسابقات المپیاد موفق به کسب مقام شود به سادگی او را به قتل رساند.!

 

  گذشته از اینکه وفور سلاح گرم در خرم آباد به درستی احساس می شود، اما انگیزه های بسیاری از این موارد 2 دلیل اصلی سرقت و یا تسویه حساب های شخصی عنوان می شود.

 

  به طوری که در دو هفته گذشته نیز شاهد یک دعوای شدید میان اراذل و اوباش با نیت تسویه حساب شخصی در محله فلک الدین در حاشیه خرم آباد بودیم که  باعث ترس و وحشت مردم شد که با ورود پلیس 10 تن از عوامل درگیری دستگیر شدن.

 

به نظر می رسد با توجه به جریان های اخیر و وقوع قتل های مکرر در خرم آباد، پلیس تصمیم گرفت برای جلوگیری از بروز تنش و حادثه، برخی مکان های عمومی از جمله آبمیوه فروشی ها را که محل تجمع و خرید افراد مختلف در شبانگاه است، تا حدودی خلوت کرده و از تجمع مردم در این محل ها جلوگیری کند.

 

  در این میان دلایل این حوادث، در پاسکاری دستگاه های مربوطه گم شده به نحوی که نیروی انتظامی تلویحا معتقد است جرائم صادر شده برای متخلفان بازدارنده و کافی نبوده و افراد خطاکار پس از گذشت زمان کوتاهی به جامعه باز می گردند و دادگستری نیز در خصوص صدور آرا با شدت و جدیت تاکید می کند.

 

در شرایطی که رئیس کل دادگستری لرستان 30 خرداد ماه امسال با اشاره به پنج عنوان نخست اتهامی در دادگستری استان گفت: سرقت با 12 هزار مورد، ضرب و جرح با 11 هزار مورد، تصادف با هفت هزار فقره، توهین به اشخاص با 6 هزار و تهدید با پنج هزار پرونده به ترتیب اول تا پنجمین جرایم استان در سال 94 هستند اما به نظر می رسد تیراندازی و وقوع قتل در ماههای اخیر از جرایم اصلی بوده است.

 

  گفتنی است کشفیات اسلحه شکاری و جنگی سال گذشته در این استان یکهزار و 858 فقره بوده است.   

 

در این میان قتل و یا خودکشی توسط سلاح گرم موجب نگرانی مردم شده و به نظر می رسد استفاده از این ابزار در درگیری ها افزایش یافته است.

 

  این اتفاقات تا حدودی موجب بروز شایعات شده و مردم همچنان در شهر از این قتل ها و خودکشی ها سخن می گویند.

 

  رئیس پلیس آگاهی لرستان در جلسه ای با خبرنگاران به برخی از این قتل ها اشاره کرد و گفت: هیچیک از این قتل ها ساماندهی شده نبوده است.

 

  با توجه به دسترسی تعداد بسیاری از مردم جامعه به فضای مجازی، وقوع حوادث قتل و خودکشی در استان به سرعت منتشر می شود.

 

  اخباری که شاید در نگاه اول جذاب و به قول عام " دسته اول" باشد، اما ناخودآگاه موجی از عدم احساس امنیت را در سطوح مختلف جامعه ایجاد می کند.

 

  که نادیده گرفتن فضای مجازی و قدرت آن امکانپذیر نیست، بنابراین باید راهکاری اندیشیده شود تا اطلاع رسانی به موقع و اصولی پلیس، از بروز شایعات بیشتر جلوگیری کند.

 

  در هفته اول محرم  تصویر جوانی در دورود که بر اثر ضربات چاقو به طور دلخراشی به قتل رسیده و برخی اندام درونی وی از جمله قلب و ریه، به طور کامل نمایان شده، در فضای مجازی دست به دست می شود.

 

  عکسی دلخراش که بسیاری از گروههای تلگرامی استان و حتی کشور برای جذب بیشتر عضو و افزایش بازدید ها، آن را بارگذاری می کنند.

 

  بنظر می رسد پرخاشگری در میان جوانان افزایش یافته، به نوعی که در یک لحظه، جوانی که حتی سابقه بازداشت ندارد به ناگهان به قاتلی تحت تعقیب تبدیل می شود.

 

  باید توجه داشت که چرا صبر مردم تا حدود بسیاری کاهش یافته و جوانان به ویژه در مرکز استان سیر صعودی پرخاشگری را طی می کنند.

 

چقدر مسائلی مانند مشکلات اقتصادی و اجتماعی در وقوع این ناهنجاری ها نقش دارد؟

 

آیا بهتر نیست هرچه سریعتر کارشناسان و دستگاه های مربوطه به واکاوی علت وقوع این مسائل بپردازند و با ارائه راهکاره، نسخه شفابخشی را برای جامعه تجویز کنند. 

 

انتهای پیام/

 

منبع خبر :  سفیر افلاک       حرف لر


» نظر