سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مدرسه ای که در شان فرهیختگان نیست/ نوسازی مدارس فرسوده نیازی ضرو

مدرسه فرهیختگان خرم آباد با وجود قرار گرفتن در مرکز شهر، در شرایط نامناسبی قرار  دارد به طوری که روز به روز به سوی فرسودگی و وضعیت خطرناک ساختمانی پیش می رود.

مدرسه ای که در شان فرهیختگان نیست/ نوسازی مدارس فرسوده نیازی ضروری

امروزه داشتن فضاهای آموزشی استاندارد به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت ها در یک جامعه به شمار می رود.

 

خوشبختانه در دهه های گذشته شاهد توسعه و احداث فضاهای آموزشی متعددی در استان لرستان هستیم، اما با وجود اقدامات صورت گرفته اکنون پس از گذشت چند سال وضعیت نامناسب برخی از مدارس و فضاهای آموزشی باعث ایجاد گلایه مندی های زیادی از سوی والدین شده است.

 

به عنوان نمونه مدرسه فرهیختگان خرم آباد با وجود قرار گرفتن در مرکز شهر، در شرایط نامناسبی قرار داشته و شاهد فرسودگی و وضعیت خطرناک ساختمانی این مدرسه هستیم.

 

والدین دانش آموزان از شرایط موجود مدرسه گلایه مند بوده و معتقدند که این فضای آموزشی به هیچ عنوان شرایط مناسب برای ادامه فعالیت را نداشته و باید مسئولان زمینه را برای تخریب آن و احداث یک مدرسه دیگر مهیا کنند.

 

فرسودگی ساختمان مدرسه باعث شده تا هر لحظه امکان بروزحوادث افزایش یابد و در صورت بروز حادثه ای همچون زلزله مطمئنا دانش آموزان در خطر مستقیم قرار دارند.

 

با وجود اینکه دانش آموزان این مدرسه به دلیل پیشینه درخشان آن از سایر نقاط شهر برای ادامه تحصیل خود مدرسه فریختگان را انتخاب کرده اند، اما شرایط کنونی و نامناسب مدرسه با شعارهای مسئولان کاملا فاصله دارد.

 

نداشتن درب خروجی اضطراری و وجود یک درب کوچک نیز از دیگر مشکلات مدرسه بوده، 247 دانش آموز مدرسه فرهیختگان در 9کلاس به تحصیل خود ادامه می دهند.

 

حتی شرایط به گونه ای است که مدیران مدرسه مجبور هستند تا 4 کلاس درس خود را در شیفت مخالف برگزار کنند و اکنون برای جابه جایی این 4 کلاس به دلیل نبود فضا مجبور به استفاده از اتاق های قدیمی و با شرایط نامناسب هستند.

 

البته مسئولان آموزش و پرورش نیز خود از شرایط کنونی مدرسه فرهیختگان باخبر بوده و معتقدند که این مدرسه به صورت موقت در این فضای آموزشی استقرار یافته و در آینده نه چندان دور و با تکمیل یک مدرسه در دست ساخت شاهد جابه جایی آن خواهیم بود.

 

معضل فرسودگی، تنها به مدرسه فرهیختگان خاتمه نمی یابد و بر اساس گفته مسئولان اکنون تعداد زیادی از مدارس ناحیه یک خرم آباد از شرایط نامناسبی برخوردار بوده و باید به دنبال نوسازی و بهسازی دوباره آنها باشیم.

 

البته بر اساس قانون وظیفه نوسازی و بهسازی مدارس با اداره کل نوسازی و بهسازی بوده و باید گفت که این اداره در این راستا کوتاهی کرده است.

 

چرا که بر اساس توافقات صورت گرفته قرار بر این بوده تا مدرسه 18 کلاسه مسکن مهر قبل از آغاز سال به آموزش و پرورزش تحویل داده شود، اما شاهد تاخیر در انجام این اقدام هستیم.

 

از سوی دیگر انتظار می رود که مسئولان بهسازی و نوسازی مدارس زمینه را برای برطرف کردن مشکلات و نوسازی مدارس فرسوده خرم آباد مهیا کنند، که این مهم تاکنون در دستور کار قرار نگرفته و شاهد کاستی های زیادی در این راستا هستیم.

 

کمبود فضای آموزشی، نداشتن کارگاه، فرسودگی کلاس ها

اسدالله عباس زاده رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم‌آباد در این راستا در گفتگو با خبرنگار سفیر افلاک بیان کرد: مدرسه فعلی فرهیختگان در گذشته محل هنرستان هنرهای زیبا بود.

 

که بنابرضرورت از این محل جابجا شد, اما ازآنجایی که ما به مدرسه اول متوسطه دراین مسیرنیاز داشتیم این ساختمان را انتخاب کرده و مدرسه فرهیختگان را درآن مستقر کردیم.

 

وی افزود: با این وجود شرایط مدرسه فرهیختگان به هیچ وجه ایده‌آل ما نبوده کما اینکه ایده‌آل اولیای دانش آموزان نیست اما بنا بر ضرورت تصمیم گرفتیم که به صورت موقت از آن استفاده کرده و دانش آموزان دبیرستان فرهیختگان را در آن مستقر کنیم.

 

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد تصریح کرد: البته پیش از آغاز سال تحصیلی به والدین دانش آموزان پیشنهاد داده شد تا دانش آموزان مدرسه فرهیختگان به صورت موقت در شیفت مخالف دبیرستان شهید حیدریان واقع در ناصر خسرو مستقر شوند، اما نپذیرفتند، البته اکنون نیز در صورت رغبت اولیاء حاضر به انجام این جابه جایی هستیم.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه پیشنهاد دادند که از شیفت مخالف مدرسه نواب برای استقراردانش آوزان فرهیختگان استفاده کنیم اما از آنجایی که مدرسه نواب مدرسه نمونه است از لحاظ قانونی نمی توانیم از مدارس نمونه به صورت دوشیفت استفاده کنیم.

 

مجبور به استفاده از مدارس هیئت امنایی به صورت دو شیفت هستیم

 

عباس زاده با بیان اینکه قانون دو شیفت بودن مدارس هیئت امنایی را نیز ممنوع کرده است عنوان کرد: در حقیقت مدارس هیئت امنایی نیز مطابق قانون نباید دو شیفت باشند اما به خاطر شرایط موجود و کمبود فضاهای آموزشی به ناچار مجبوریم مدارس هیئت امنایی را دو شیفت کنیم.

 عباس زاده

این مسئول اضافه کرد: تا زمانی که مدارس مورد نیاز در اختیار آموزش و پرورش قرار نگیرد، ناچاریم مدارس هیئت امنایی دو شیفت داشته باشیم.

 

وی با اشاره به بد قولی اداره نوسازی مدارس درتکمیل مدرسه جایگزین مدرسه فرهیختگان درسایت مسکن مهرخرم آبادگفت :اداره نوسازی مدارس پیش ازاین ازقول داده بودکه مدرسه واقع درمسکن مهر راتا پایان شهریورماه تکمیل کند و به آموزش و پرورش تحویل دهد اما بعدا بنا شد که تا پایان مهر این کار صورت پذیرد که متاسفانه این موضوع  برای باردیگر به تعویق افتاد.

 

عباس‌زاده ادامه داد: مسئولان نوسازی مدارس درحال حاضر وعده داده‌ اندکه تا پایان آبان ما مدرسه مسکن مهر را تکمیل ودر اختیارآموزش و پرورش قرار دهند.

 

تلاش برای حل مشکلات مدرسه

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد عنوان کرد: پس از تکمیل مدرسه مسکن مهر و تحویل آن به آموزش و پرورش به سرعت مدرسه بحرالعلوم را که تعداد دانش آموزان بیشتری نسبت به مدرسه فرهیختگان دارد به مدرسه جدید منتقل می‌کنیم.

 

این مسئول اظهار کرد: همچنین مدرسه فرهیختگان را نیز به جای بحرالعلوم منتقل کرده تا به اوضاع نامناسب فضای کنونی مدرسه فرهیختگان پایان دهیم.

 

وی کمبود اعتبارات را دلیل به تعویق افتادن بهره‌برداری از مدرسه مسکن مهر عنوان کرد و افزود: به هر صورت امیدواریم اداره نوسازی مدارس به وعده خود عمل کرده و تا پایان آبان مدرسه 18 کلاسه مسکن مهر را تحویل دهد تا در اسرع وقت جابجایی های لازم را مطابق برنامه انجام دهیم.

 

عباس‌زاده بیان داشت: به اولیاء دانش آموزان حق می‌دهیم که از شرایط موجود در مدرسه فرهیختگان ناراضی باشند و لذا تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات موجود انجام می‌دهیم چرا که دانش آموزان را مانند فرزندان خود دانسته و خود را متعهد به رفع دغدغه های آنها می دانیم.

 

این مسئول به برنامه های آموزش و پرورش برای رفع مشکلات مدرسه فرهیختکان اشاره نمود و خاطرنشان کرد:پیش از این نیز به اولیاء دانش آموزان این مدرسه هیئت امنایی پیشنهاد دادیم که درصورت موافقت آنها می‌توانیم شیفت مخالف مدرسه حیدریان و مدرسه شهید هاشمی نژاد را به جای ساختمان فعلی مدرسه فرهیختگان درنظرگرفته و مورد استفاده قراردهیم و اکنون نیز در صورت موافقت اولیا این اقدام را عملیاتی خواهیم کرد.

 

عباس زاده ادامه داد: با وجود اینکه ما این پیشنهادها را به اولیا دانش آموزان مدرسه فرهیختگان داده ایم اما آنها ترجیح دادند که اگر دانش‌آموزان مدرسه فرهیختگان در یک مدرسه مستقل باشند بهتراست تا اینکه در یک مدرسه دوشیفت به تحصیل بپردازند.

 

وی اظهار داشت: دانش آموزان همچون فرزندان ما بوده و نسبت به آنها متعهد هستیم و تمام تلاش خود را برای حل مشکلات موجود انجام خواهیم داد.

 

رئیس آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد یادآورشد: پس از جابجایی مدرسه فرهیختگان با توجه به اینکه فضای ساختمان موجود فرسوده و تخریبی است، تنها در صورت اجبار و ضرورت ممکن است به صورت موقت از آن استفاده کرده، اما اگر ضرورت ایجاب نکند این فضای فرسوده تخریب خواهد شد.

 

عباس‌زاده در پایان به ضرورت ساخت مدارس جدید در شهر خرم آباد تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از مدارس مرکز استان فرسوده و تخریبی هستند و از طرفی با منابع دولتی نیز توان ساخت مدارس مورد نیاز وجود ندارد.

 

لزوم ورود خیران مدرسه ساز

وی عنوان کرد: لذا از خیران خواهشمندیم همانگونه که درمناطق محروم استان کارهای پسندیده ای انجام داده ومدارس جدید برای محرومان احداث می‌کنند، به نوسازی مدارس خرم آباد نیزتوجه کرده و به یاری آموزش و پرورش ناحیه یک خرم آباد بیایند چرا که مدارس موجود به هیچ وجه مناسب و شایسته دانش‌آموزان خرم آبادی نیست.

منبع خبر: سفیر افلاک      حرف لر 


» نظر