سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جوانانی که بی گدار به آب می زنند/ غرق شدن 34 نفر در 6 ماه نخست ا

در 6 ماه نخست امسال 34 نفر که سه نفر از آن ها زن و 31 نفر از آن ها مرد بودند در رودخانه ها، سدها و آبشارهای لرستان جان خود را از دست داده اند.

 جوانانی که بی گدار به آب می زنند/ غرق شدن 34 نفر در 6 ماه نخست امسال در لرستان

شناکردن یکی از فعالیت‌های تفریحی رایج در ماه‌های گرم تابستان است اما با یک بی احتیاطی همین تفریح مهیج می تواند به قیمت جان انسان تمام شود.

 

متاسفانه هر ساله عده زیادی از هموطنانمان به خصوص جوانان در هنگام شنا کردن دچار غرق شدگی و یا آسیب های جبران ناپذیری پس از آن می شود.

 

 این در حالی است که بر اساس اعلام پزشکی قانونی کشور، از کل تلفات غرق شدگی در نیمه نخست  امسال 558 نفر مرد و 73 نفر زن بوده اند که از این تعداد 136 نفر در دریا، 197 نفر در رودخانه ها، 83 نفر در استخر، 50 نفر در دریاچه مصنوعی و سد، 47 نفر در کانال، 24 نفر در چاه، 13 نفر در دریاچه طبیعی و 81 نفر در سایر مکان ها جان خود را از دست داده اند.

 

  استان های مازندارن با 112، خوزستان 84 و گیلان 59 فوتی سه استان اول کشور در آمار غرق شدگی هستند.

 

  بر اساس اعلام سایت پزشکی قانونی کشور در شهریور ماه امسال آمار تلفات غرق شدگی با رشد 42.5 درصدی مواجه بود. در این ماه 124 نفر بر اثر غرق‌شدگی جان باختند در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل برابر با 87 فوتی بود.

    به طور کلی و بر اساس آمارهای موجود در تابستان امسال با رشد تلفات غرق شدگی در کشور مواجه بودیم به نحوی که این آمار از 380 فوتی در تابستان سال گذشته به 385 فوتی در تابستان امسال افزایش یافت.

 

این در حالی است که استان لرستان نیز به دلیل وجود دو هزار و 500 کیلومتر رودخانه سالیانه شاهد آمار بالای غرق شدگی جوانانی بین 10 تا 25 ساله در کنار رودخانه ها و سدهای استان هستیم.

 

و بر اساس اعلام رسمی، در 6 ماه نخست امسال 34 نفر که سه نفر از آن ها زن و 31 نفر از آن ها مرد بودند در رودخانه ها، سدها و آبشارهای لرستان جان خود را از دست داده اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 18 نفر بودند با رشد نزیک به دو برابری روبه رو شده است.

 

"رضا آریایی" مدیر کل بحران و حوادث غیر مترقبه استان در این رابطه به سفیرافلاک گفت: کاهش بخشی به آمار تلفات غرق شدگی منوط به کار فرهنگی در این حوزه است، رسانه ها و دستگاه های متولی امور فرهنگی می توانند فضایی را ایجاد کنند که جوانان نسبت به خطر غرق شدگی ها هوشیار باشند.

 

مدیر کل مدیریت بحران استان در خصوص راهکارهای کاهش آمار غرق شدگی اظهار کرد: سازمان های متولی می توانند در محل ها پر خطر، علائم ورود ممنوع و هشدار خطر را نصب کنند تا افرادی که وارد آبشارها، رودخانه ها و یا سدها می شوند  بدانند چه نقاطی خطرناک است و یا اصولا اگر محلی مناسب شنا نیست وارد آب نشوند.

 

آریایی نقش دهیارها را در کاهش این غرق شدگی ها موثر دانست و گفت: دهیارها با حکم وزیر کشور رئیس مدیریت بحران منطقه هستند و به دلیل اینکه بسیاری از آبشارها و سدها در همجواری روستاها قرار دارند می توانند تدابیری مانند با به کارگیری غواصان حرفه ای در برهه ای از زمان، قراردادن نگهبان در کنار آبشارها  و یا معرفی مکان های پر خطر به گردشگران در کاهش تلفات غرق شدگی موثر باشند.

 

از طرفی به دلیل اینکه اکنون در برخی از مکان های گردشگری آبی، مبلغی به عنوان حق پارکینگ از گردشگران گرفته می شود، می توان شنا را هم بلیطی کرد تا علاوه بر درآمد زایی برای منطقه، امکانات بیشتری در این مکان ها قرار داده شود.

 

درست است که بخش از تلفات ناشی از غرق شدگی مربوط به بی احتیاطی های صورت گرفته است اما باید گفت افزایش متوالی سال های 93 با 14 نفر، 94 با 18 نفر و 95 با 34 نفر در 6 ماه نخست این سال ها در استان لرستان زنگ خطر این را به صدا در نمی آورد که نقش سازمان های متولی در این عرصه چیست؟

 

منبع خبر : سفیر افلاک      حرف لر 


» نظر