سفارش تبلیغ
صبا ویژن

\لرستان \سرزمینی ناشناس برای گردشگران/ راهکارهای معرفی ظرفیتهای

لرستان یکی از استانهایی است که با وجود داشتن جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بی نظیر به دلیل نداشتن زیر ساخت های گردشگری و عدم معرفی مناسب تا کنون نتوانسته در جذب گردشگران آنگونه که باید، موفق باشد.

 

"لرستان "سرزمینی ناشناس برای گردشگران/ راه‌کارهای معرفی ظرفیت‌های گردشگری لرستان

به گزارش سفیر افلاک امروزه گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ در دنیا محسوب می شود که  دارای گردش مالی بسیار زیادی است و لذا دولتمردان در کشورهای مختلف برای جذب گردشگر تمام تلاش خود را بکار می گیرند.

 

عوامل بسیار زیادی در جذب توریسم تاثیر دارند که شاید مهمترین آنها وجود جاذبه های طبیعی ،آب و هوای مناسب و آثار تاریخی و باستانی و ... باشد .

اما در کنار همه اینها زیرساختهای گردشگری نیز نقش بسیار مهمی در جذب گردشگران دارند.

 

لرستان یکی از استانهایی است که با وجود داشتن جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی بی نظیر به دلیل نداشتن زیر ساخت های گردشگری و عدم معرفی مناسب تا کنون نتوانسته در جذب گردشگران آنگونه که باید، موفق باشد.

 

در یکی دو سال اخیر مسولان استان توجه ویژه‌ای به بحث زیرساخت‌های گردشگری و به ویژه ایجاد هتل در استان لرستان از خود نشان داده‌اند  به گونه ای که شاهد کلنگ‌زنی احداث چند هتل در استان لرستان بوده‌ایم که این نشان می دهد مسئولین ما با ضعف‌های استان در بخش گردشگری به خوبی آشنا هستند.

هرچند هتل‌های در حال ساخت در لرستان پیشرفتی نامناسب و حرکتی لاک‌پشتی دارند و به نظر میرسد بهره‌برداری از این هتل‌ها سال‌های سال به طول بی‌انجامد، اما در حقیقت در حال حاضر مشکل اصلی استان در بحث جذب توریسم نداشتن هتل نیست.

بدون شک زمانی می توانیم حضور گردشگران را در استان ما شاهد باشیم که بتوانیم به خوبی ظرفیت‌های گردشگری استان لرستان را به تمام مردم ایران و جهان معرفی کنیم.

 

یکی از بهترین راه‌هایی که می‌تواند در معرفی جاذبه‌های لرستان در دنیا موثر واقع شود ثبت آثار و جاذبه های لرستان در فهرست جهانی یونسکو است، چرا که با ثبت هر اثری در یونسکو، این سازمان آن اثر را به گردشگران دنیا معرفی می کند و تورهای ویژه گردشگری برای آن در نظر می‌گیرد.

 

متاسفانه لرستان در این زمینه تاکنون هیچ اثری ثبت شده در یونسکو نداشته است و در حال حاضر تنها امید ما در این زمینه ثبت قلعه فلک الافلاک در فهرست جهانی یونسکو است که آن هم با توجه به مطرح شدن واگذاری سربازخانه مجاور آن به بخش خصوصی برای احداث هتل چند ستاره در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

 

بر این اساس آن‌چه در شرایط فعلی می‌تواند در جذب گردشگر به لرستان موثر باشد معرفی جاذبه‌های گردشگری استان به مردم ایران زمین است که این موضوع به توجه ویژه مردم و مسولین نیاز دارد.

 

واقعیت آن است که بسیاری از ایرانیان هنوز ظرفیت‌های گردشگری لرستان را نمی‌شناسند و این به دلیل آن است که مردم و مسئولین لرستانی تاکنون در زمینه معرفی استان خود خوب عمل نکرده‌اند.

 

بدون شک اگر بدنبال تبدیل کردن لرستان به مقصد گردشگری هستیم باید تمام تلاش خود را برای معرفی جاذبه‌های گردشگری لرستان به کلیه مردم ایران در نقاط مختلف انجام دهیم.

 

معرفی جاذبه های گردشگری نیازمند برنامه ریزی دقیق و مناسب است و یقینا برای شناخته شدن باید هزینه هایی هم متقبل شد،اما قطعا هر هزینه که امروز برای معرفی جاذبه های استان انجام دهیم فردا با آمدن گردشگران به استان جبران می‌شود و لذا مسئولان در این زمینه محتاط عمل کنند.

 

یکی از راه‌های بسیار موثر در معرفی لرستان استفاده از رسانه های مختلف در راستای شناساندن ظرفیت های گردشگری است .

 

یقینا ساخت برنامه های تلوزیونی و پخش آن در شبکه های مختلف می تواند در جذب گردشگران به لرستان بسیار موثر باشد و لذا مسئولان باید برای ساخت مستند و هر گونه برنامه تلوزیونی دیگری برنامه‌ریزی کرده و بودجه مناسبی به این منظور اختصاص دهند.

 

جدای از ساخت برنامه های تلوزیونی، ساخت فیلم های سینمایی که در آن جاذبه های لرستان نیز به تصویر کشیده شود می تواند نقض بسیار مهمی در جذب گرشگر داشه باشد که این موضوع نیز نیازمند توجه ویژه مسولین فرهنگی و هنری است.

 

استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی مود در بزرگراه ها و جاده‌های برون شهری و درون شهری در سراسر کشور نیز در معرفی جاذبه های استان بسیار موثر است و در صورتی که مسولان به این موضوع توجه داشته باشند می‌تواند در معرفی استان به گردشگران بسیار مفید باشد.

 

یکی دیگر از راه کارهای جذب گردشگر به لرستان این است که ادارات استان ضمن معرفی جاذبه های گردشگری به سازمان ها و وزارت خانه‌های مطبوع خود در تهران از طریق تهیه بروشور ها و دفترچه‌ها ، تمامی همکاران خود را در سطح کشور برای حضور در لرستان ترغیب کرده و شرایط را برای حضور آن‌ها در استان مهیا نمایند که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی مناسب ادارات لرستان و هم‌چنین پیگیری شورای اطلاع رسانی استان برای به سرانجام رسیدن موضوع است.

 

علاوه بر این میزبانی از مسابقات‌،همایش‌ها‌،جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلف کشوری نیز می‌تواند در شناساندن لرستان در سطح کشور بسیار موثر باشد.

 

در کنار همه اینها رسانه‌های استان نیز نقش بسیار مهمی در معرفی هر چه بهتر ظرفیت‌های استان دارند.

 

اما نقدی که بر اکثر رسانه‎های استان وارد می‌شود این است که بجای معرفی هر چه بهتر ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری بیشتر به انتشار اخبار منفی می‌پردازند که این موضوع باعث نشان دادن چهره بدی از لرستان می‌شود  و لذا انتظار می‌رود رسانه‌های استان نیز از این پس بیشتر به معرفی استان بپردازند و همانند استان‌های دیگر که اخبار منفی را کمتر مورد توجه قرار می‌دهند بیشتر به ظرفیت‌های مثبت استان بپردازند.

 

 

 

سعید سرشار

منبع خبر: سفیر افلاک       حرف لر


» نظر