سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت هایی بلندتر از شب یلدا/افزایش قیمت ها در برابر کاهش قدرت خر

این روزها تب و تاب خاصی در بازار وجود دارد، شب یلدا چند روز دیگر از راه می رسد و قیمت ها بسیار بلندتر از شب یلدا در حال افزایش هستند و این در حالیست که در برابر این افزایش قیمت ها مردم قدرت خرید ندارند.

قیمت هایی بلندتر از شب یلدا/افزایش قیمت ها در برابر کاهش قدرت خرید مردم

به گزارش سفیر افلاک آخرین روزهای فصل پاییز به سرعت در پی هم می گذرند، صدای پای زمستان را در لابه لای سرمای هوا و بارش برف می توان شنید و دوباره بلندترین شب سال از راه می رسد.

 آخرین شب از فصل پاییز که شب یلدا نام دارد به عنوان بلندترین شب سال که حدود یک دقیقه از شبهای دیگر بلندتر است با آداب و رسوم خاصی برگزار می شود، جشنی به نام شب یلدا که فرصتی برای دور هم بودن فامیل و خانواده است.

 یادش بخیر در سال های پیش همه فامیل خانه پدربزرگ و مادربزرگ جمع می شدیم و با خوراکی های ساده و خوشمزه پذیرایی می شدیم و کلی به همه خوش می گذشت اما در طی سالهای اخیر برگزاری شب یلدا هم انگار تغییر کرده است و ردپای چشم و هم چشمی در این سنت دیده می شود.

Image result for ?بازار شب یلدا?‎ این روزها با گذر از خیابان به خوبی رسیدن شب یلدا را می توان مشاهده کرد، خشکبارها شلوغ تر از همیشه هستند و انواع کیک و شیرینی های مخصوص این شب برای فروش در ویترین چیده شده اند، هندوانه های سبز رنگ و انارهای قرمز هم از دور خودنمایی می کنند اما قیمت ها در این واپیسین روزهای پاییز به سرعت بالا می رود.

 قیمت بیشتر اقلامی که در این شب مصرف می شود بسیار بالاتر و بلندتر از شب یلداست و بسیاری از مردم توان خرید اقلام مورد نیاز این شب را ندارند که به نظر می رسد بی نظارتی از مهمترین دلایل روند صعودی قیمتها در بازار است.

 گرچه مسئولان از نظارت بر بازار شب یلدا خبر می دهند اما با گشت و گذاری بر بازار و قیمت هایی که این روزها چند برابر می شود حاکی از نبود نظارت در بازار است.

 انگار در ایام خاص سال روند افزایش قیمتها بسیار عادی شده و کالاهای این ایام با قیمت چند برابری به فروش می رسند.

 قیمت بالا و سرسام آور میوه این روزها به اوج خود رسیده به طوری که اگر تا کنون قیمت یک کیلو انار سه هزار تومان بوده این روزها به پنج هزار تومان افزایش می یابد و سایر میوه های این ایام با قیمت چند برابری همراه هستند.

Image result for ?بازار شب یلدا?‎ در این میان برخی سودجویان از فرصت استفاده کرده و کالاهایی با کیفیت پایین تر را با قیمتی بیشتر می فروشند و سودی به جیب می زنند که همه این موارد به دلیل عدم برنامه ریزی و کنترل بازار است.

 این ایام شاید فرصتی برای خودنمایی برخی از اقلام و خوراکی های خارجی باشد به طوری این روزها در همه آجیل فروشی ها برخی از مغزهای خارجی را در لابه لای آجیل به دست مردم می دهند.

 آجیل به قیمت حدود هر کیلو 45 هزار تومان به فروش می رسد که برخی از خانواده ها خشکباری با قیمت مناسب را برای این شب تهیه می کنند.

 گرچه میوه به اندازه کافی در بازار وجود دارد اما افزایش قیمت آن طی روزهای اخیر قدرت خرید را از مردم گرفته است.

 "محمد رضا علوی" رئیس اداره صنعت، معدن و تجرات بروجرد در گفت و گو با بازتاب بروجرد گفت:  نظارت بر بازار شب یلدا هم اکنون در سطح شهر آغاز شده و بازرسان از واحدهایی که اقلام ویژه این ایام را می فروشند بازرسی می کنند.

 وی اضافه کرد: افزایش قیمت در این ایام تخلف است و با فروشندگانی که کالاهای مورد نیاز را با قیمت بالاتری به مردم عرضه کنند برخورد می شود.

Image result for ?بازار شب یلدا?‎ به گفته وی بازرسان به صورت مستمر در بازار گشت زنی دارند اما در ایام خاص سال مانند شب یلدا نظارت ها تشدید می شود.

 به گزارش بازتاب بروجرد شب یلدا یا همان شب چله یکی از مراسم سنتی است که دور هم بودن اعضای خانواده و فامیل مهمترین ویژگی این شب طولانی است، پس می توان این شب را با سادگی و ساعتها کنار هم بودن خانواده سپری کرد.

 

انتهای پیام/

منبع : سفیر افلاک       حرف لر 


» نظر